torstai 14. huhtikuuta 2011

Kristuksen kärsimykset - lunastus

Raamatun ilmoitus on säkenöivää ja moniulotteista, monitasoista ja ihmeellistä Jumalan puhetta ihmiskunnalle.

Tärkeät osat tästä ilmoituksesta on narratiivia, kertomusta - lähtö Luvattuun maahan ja elämä siellä, lähtö Egyptistä ja Siinain vaelluksen tapahtumat

myös Jeesuksen elämästä Uusi testamentti kertoo paljon, narratiivi on uskomme ytimessä.

usein keskitymme Hänen vertauksiensa tulkintaan ja Paavalin kirjeisiin ja muihin UT kirjeisiin

tämä kerronta, tapahtumien seuraaminen Beetlehemin tallista Golgatalle ja Puutarhhaudalle ja Galileaan on kuitenkin se todella tapahtunut - se lihaksi tullut Sana joka asui meidän keskellämme

eikä sen kertomuksen tutkimista tule meidän laiminlyödä!

se ei ole oppia vaan elämää

myöskään meidän kristillisyytemme ei ole oppia vaan elämää

toki se oppi siinä elämässä näkyy!



"Hän lunasti meidät"

suomenkielessä nykyään käytämme harvemmin tuota sanaa "lunastaa", mutta toki se on yhä tuttua.

"Vuosi sitten lunastin asuntoni kokonaisuudessaan itselleni entiseltä ..."

"Lunastin tämän klassikon tarpeettomana auton alkuperäiseltä omistajalta tammikuussa 2011. Auto on ollut näihin päiviin päivittäisessä .."

"Lunastin sisarilta maatilan. Koko ajan sisarlestat varastivat synnyinkodin..."

"Maksoimme ex:n kanssa veron 25.5.2007 ja lunastin asunnon itselleni 25.6.2007..."

"Tällä kertaa lunastin itselleni kirjoitusaikaa antamalla teille teepussilaatikon. ...."



KR 1933/38 käännöksessä lunastaminen esiintyy ensimmäisen kerran tässä:


"Mutta jokainen aasin ensiksisynnyttämä lunasta lampaalla; mutta jos et sitä lunasta, niin taita siltä niska. Ja lunasta jokainen ihmisen esikoinen poikiesi seassa"
2 Ms 13:13

Ensimmäisenä syntynyt poika, esikoinen, tuli "lunastaa" Jumalalta.

miten?



Ja kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, sillä Herran laissa sanotaan näin: "Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle."

Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, "kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa".

Lk 2:22-24 KR 1992



Luukkaassa on ilmaus "pyhittää Herralle"

kun Mooseksen laissa on "lunastaa"

molemmissa viitataan esikoisuhriin, joka ihmisen tulee antaa Jumalalle.

Kaksi kyyhkystä kuoli, niskansa taitettiin ja ne asetettiin siivet levitettyinä alttarin kuumille hiilille

Tuli poltti niiden hennot ruumiin ja savu nousi hyvänä tuoksuna Jerusalemin temppelistä Jumalan sieraimiin.

Näin lain mukaan kaksi kyyhkystä kuoli ja näin Jeesus-lapsi lunastettiin esikoisuhrin kuolemasta sijaisuhrilla

näin esikoislapsi pyhitettiin Jumalalle.

hyvin on Jumala kyyhkysistä sitten huolen pitänyt, niitä elää vähän jokapaikassa...


Ja kun Herra on vienyt sinut kanaanilaisten maahan, niinkuin hän on sinulle ja sinun isillesi vannonut, ja kun hän on sen sinulle antanut, niin luovuta Herralle kaikki, mikä avaa äidinkohdun; ja kaikki ensiksisyntyneet karjastasi, urospuolet, olkoot Herran.

Mutta jokainen aasin ensiksisynnyttämä lunasta lampaalla; mutta jos et sitä lunasta, niin taita siltä niska.

Ja lunasta jokainen ihmisen esikoinen poikiesi seassa.

Ja kun sinun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: 'Mitä tämä merkitsee?' niin vastaa hänelle: 'Herra vei meidät väkevällä kädellä pois Egyptistä, orjuuden pesästä.

Sillä kun farao paatui ja kieltäytyi päästämästä meitä, surmasi Herra kaikki esikoiset Egyptin maassa, ihmisten esikoisista karjan esikoisiin asti. Sentähden minä uhraan Herralle jokaisen urospuolen, joka avaa äidinkohdun, ja jokaisen esikoisen pojistani minä lunastan.


2 Ms 13:11-15 KR 1933



Pääsiäiseen liittyy tämä Egyptistä lähdön muistaminen.

Kun juutalainen poika kysyy isältään, miksi lammas uhrataan aasin synnytettyä ensimmäisen urospuolisen varsan

Niin juutalainen isä kertoo Mooseksen lain neuvomalla tavalla, että tämä johtuu siitä, että kun faarao paatui niin Herra surmasi Egyptsissä kaikki urosten esikoiset, ihmisten ja eläinten.

On se kyllä niin ihmeellistä, läpi vuosituhannen diasporassa eläneet juutalaiset ovat puhuneet jostain faaraosta josta sen enempää he kuin kansa ympärillä ei juuri mitään tiennyt.

Vasta 1800-luvun alussa alkoi tulla tietoa Egyptistä ja siellä hallineista mahtavaakin mahtavammista kuninkaista.



Lunastaminen liittyy tällä tavoin pääsiäiseen Jumalan kansan uskonnollisissa juhlissa ja arjen elämässä.

Esikoispoika on jotain erityistä, johon Jumalan silmät kohdistuvat ja näin ohjaavat meitä katsomaan tätä outoa asiaa.

Sekä ihmisten että eläinten esikoiset... koulutusta ja valmistautumista johonkin erityiseen tapahtumaan!

Raamattu kertoo hyvin selkeästi, että Jeesus oli Marian ensimmäinen, esikoispoika.

Luukkaan evankeliumissa tämä korostuu vielä tämän köyhän nuorenparin hiljaisen uhrin luona, jota hiljaa todistivat vanha Simeon ja naisprofeetta Hanna.



Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin.

Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, lapsen äidille:
"Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset."

Siellä oli myös naisprofeetta Hanna, Asserin heimoon kuuluvan Penuelin tytär. Hän oli jo hyvin vanha. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta, mutta nyt hän oli ollut leskenä jo kahdeksankymmenenneljän vuoden ajan.

Hän ei poistunut temppelistä minnekään, vaan palveli Jumalaa yötä päivää paastoten ja rukoillen.

Juuri sillä hetkellä hän tuli paikalle, ja hän ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.

Kun he olivat tehneet kaiken, mitä Herran laki vaati, he palasivat Galileaan kotikaupunkiinsa Nasaretiin.

Lapsi kasvoi, vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo seurasi häntä.



Luukas tässä vähän lipsauttaa

"Jeesuksen isä ja äiti"

no, toki Luukas kertoo asiasta enempi saman luvun alussa. Näinhän ihmiset puhuvat.

Mutta tutkikaamme tuota naisprofetta Hannan nettiruukun kirjoittelua:

"--- hän ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta ---"

Haluaisiko joku tästä jatkaa, kertoa, mistä Hanna puhuu?

mikä ihmeen "Jerusalemin lunastaminen" ---


Kirjoittanut: mama
Lunastus - esikoiset - pääsiäinen - ...

Tässä taitaa olla aikalailla isommasta asiasta kyse kuin saatan ymmärtää...!!!

Lunastus!

Kirjoittanut: MikkoL
TOINEN USKONKOHTA
Lunastus
Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.



Mitä se merkitsee?

Vastaus:

Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani.

Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan.

Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti.

Tämä on varmasti totta.

Martti Luther
Vähä Katekismus

Kirjoittanut: norppa
Olen kuullut jostain puheesta/saarnasta, että lunastus merkitsee:
Orjamarkkinoilta orjan ostamista ja omistajalla on sitten valta vapauttaa orjuudesta omistamansa henkilö.

Se ei tietenkään ollut näin suoraa kerrontaa, mutta ajatus oli tämä.

Tätä voisi tukea Jeesuksen sana: Antakaa keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on. Siis ihmisessä on Jumalan kuva ja jokaisen pitäisi luovuttaa itsensä kokonaan Hänelle, Hänen omakseen, Hänen käyttöönsä.

Jeesus on ostanut perkeleen orjamarkkinoilta kaikki ihmiset, nyt ihmisen asia on suostua sovitukseen niinkuin Paavali kehottaa.


Kirjoittanut: MikkoL
Tuo on aivan totta!

Denarissa on keisarin kuva

Ihmisessä on Jumalan kuva (tai tarkemmin... ihminen on Jumalan kuva)

mahtavaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti