perjantai 1. huhtikuuta 2011

Me legalistit

Me olemme kunniallisia lain alaisia ihmisiä.

Laki on hyvä ja sen tarkoitus on suojata ihmiselämää.

Me noduatamme yleensä mielellämme lakeja ja asetuksia ja pakotamme itsemme siihen silloinkin, kun se ei miellytä.

Laki osoittaa tarkemmin, mikä on on oikein ja hyvää ja auttaa näin omaatuntoamme ja ohjaa vaellustamme.

Uskonnolliset lait eivät välttämättä ole sopusoinnussa maamme lakien ja asetusten kanssa.

Myös uskontomme on maamme lakien ja asetusten mukaista ja sillä on lisäksi tarkempaa sisäistä ihmistä ja ihmisen vaellusta koskevaa ohjausta.

Kirkollinen lainsäädäntö ei välttämättä ole sopusoinnussa Raamatun kanssa, jossa pyhän Jumalan tahto on selkeästi ja kaikkia aikoja ja paikkoja sitovasti ilmoitettu.

Laittomuus on syvimmiltään Jumalan tahtoa vastaan taistelemista, ja sen syvin juuri on sota taivaassa, henkivaltojen nousu Luojan tahtoa vastaan.

Laittomuuden salaisuus vaikuttaa maailmassa.

Jeesus on kuollut ristillä, jotta me saisimme vapautuksen lain rikkomisen tuottamasta rangaistuksesta.

Synti on Jumalan tahdon vastaista tekemistä, kymmenen käskyn rikkomista ajatuksin, sanoin ja teoin.

Me tahdomme tehdä parannauksen synneistämme ja kääntyä pahoilta teiltämme, uskoa, että Jumala Poikansa Jeesuksen tähden antaa meille synnit anteeksi, ja näin saamme voimaa vaeltaa Jumalan tahdon mukaisella tiellä vanhurskaudessa ja pyhyydessä.
Kirjoittanut: MikkoL, 30.03.2011 07:33


Protestanttisessa kristiillisessä teologiassa legalismin syyte tarkoittaa sitä, että ollaan "lain alla" eikä ymmärretä Kristuksen evankeliumia - tai eletään epäuskossa.

Legalistinen kristitty on hyljännyt
opin pelastumisesta yksin uskosta Kristuksen tähden ja sitä uskoa seuraavasta uudesta elämästä.

Sen sijaan legalisti on tuonut jonkin henkilökohtaisen hyveen ansaitakseen sillä Jumalan armon.

Uskonpuhdistuksen kirkot syyttävät tästä yleensä ensinnäkin roomalais-katolisia kristittyjä, sitten toisiaan.


Legalismia kristillisen kirkon maailmassa ovat edustaneet:

askeetit (paasto, itsensä kieltäminen)
lepopäivän pitäminen (kiellot sunnuntaisin tai sapattina)
Viisauden ja pyhyyden nimellä kulkevat erilaiset määräykset (teatteri, elokuvat, tanssi, kortin peluu, eri rotujen väliset avioliitot, yhteiset kylpylät, uimarannat)
ehdoton raittius
ritaulismi (rukousten tms lähes taikauskoinen noudattaminen)
lainomainen takertuminen johonkin (Jumalan nimi vain tetragrammi JHVH, ruokaa koskevat lait, lauantai on oltava pyhäpäivä) jos nämä ovat pelastuksen edellytys.
Automaattisesti toimivat sakramentit (ex opere operato).
Vain yksi oikea Raamatun käännös
Nuorten kristillinen musiikki, popmusiikki on pahaa.
Kristitty kotikoulu
Naisten pukeutuminen (ei housuja, shortseja)
Ikonoklasmi (ei kuvia)
Ympärileikkauksen noudattaminen
Puritaanisuus
Sukupuolimoraali
Juutalaistaminen
Mooseksen lain noudattaminen
MikkoL:
lista on englantilaisesta wikipediasta Christian legalism


Kirjoittanut: mama




Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.

2. Piet. 1:2

Sanat armo ja rauha sisältävät koko kristinopin. Armo antaa anteeksi synnin, rauha antaa turvallisen ja iloisen omantunnon.

Synti ja paha omatunto ovat ne kaksi pahaa henkeä, jotka kiusaavat meitä.

Kristus on kuitenkin voittanut nämä hirveät viholliset ja murskannut ne tässä ja tulevassa elämässä.

Omantunnon rauhaa ei voi olla, elleivät synnit ole anteeksiannetut.

Kirjoittanut: mama, 30.03.2011 10:28


Syntiä taas ei anneta anteeksi ollenkaan meidän laintäyttämisemme perusteella.

Eihän kukaan lakia täytä.

Pikemminkin laki tuo julki synnin, kauhistaa omantunnon, julistaa Jumalan vihan ja ahdistaa epätoivoon.

Sitäkin vähemmän syntiä voidaan poistaa ihmisten keksimillä ponnistuksilla ja teoilla.

Niistä synti pikemminkin lisääntyy.

Kuta enemmän tekopyhät näet uurastavat ottaakseen pois synnin, sitä huonominin heille käy.

Synnin poistaa vain armo eikä mikään muu.

Tämä on tarkoin muistettava.

Sanat tosin ymmärretään helposti, mutta kiusauksen hetkenä on vaikea pysyä siinä, että meillä on syntien anteeksiantamus ja rauha Jumalassa sulasta armosta, ilman mitään muita keinoja taivaassa ja maassa.

(Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille 30.3.2011)


Kirjoittanut: immata
Aamen!


Kirjoittanut: Nosce te
Jumalan ja Jeesuksen tunteminen. Mitä tämä syvällisemmin ajatellen on.Voiko Jumala vaikuttaa lähimmäisemme kautta armoa ja rauhaa niinkuin Pietari toivottaa kristityille.


Minä tiedän sinun tekosi,sinä et ole kylmä etkä kuuma.Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma!
Päivän sana Ilm.3:15

3 kommenttia:

  1. Lutherin laittomuus ja antimessiaanisuus tiedetään. Joten se Lutherista. Väärä profeetta mikä väärä profeetta, joka jäi tekemään kompromisseja katolisen kirkon kanssa ja maalaili Jumalan käskyistä turhia "kauhukuvia" ja mörköjä seinille hengellisessä alaikäisyydessään. Jutun kirjoittajalla on hyviä ja osuvia Sanan mukaisia pointteja. Sitä vastoin tämän jutun kommenteissa on kyllä paljon otteita "mielipiteiden kirjasta", mutta Raamatun ymmärtämisessä on reilusti parantamisen varaa.

    Jos elämme Jumalan lain vastaisesti niin syntimme pysyvät. Kaikki Jumalan käskyjen ulkopuolelle perustuva vanhurskaus on omavanhurskautta (ihmisten omia määritelmiä pyhyydestä=uskonnollisuutta). Omavanhurskautta ei ole se, että pitää Jumalan käskyt (mkl JHVH'n sapatti ja muut raamatulliset JHVH'n juhlat) vaan se ettei niitä pidä vaan määrittelee itse itselleen sen miten Jumalaa tulisi rakastaa ja palvella. Niin judaismi kuin kristinuskokin on syyllistynyt Sanan vastaisten ihmiskäskyjen ja perinteiden lisäämiseen Jumalan Sanaan.

    Mitä hyötyä meille on Messiaan sovituskuolemasta, jos elämme tietoisesti synnissä (esim. sapattia rikkoen)? Synti ei ole mitä tahansa vaan synti on nimenomaan Jumalan käskyjen rikkomista.

    Kirjoittaja sanoi hyvin, että Yeshua (Jeesus) vapautti meidät lain rikkomisen myötä tulleesta rangaistuksesta. Nimenomaan siitä saimme vapauden eikä itse laista ja sen noudattamisen velvoitteesta. Armo ja Hengen voima on uusi mahdollisuus elää lain mukaan läheisessä rakastavassa yhteydessä Isään Yeshuan kautta. Armo ei ole mikään ns. "uuden testamentin" juttu vaan armo löytyy jo Toorasta jatkuen aina Ilmestyskirjan viimeiseen aameneen saakka.

    Armoa ei ole tarkoitettu tekosyyksi laittomuuteen vaan iloksi ja voimaksi Jumalan käskyjen pitämiseen. Sitä on todellinen pyhitys (eroittautuminen Jumalan tahdon eli käskyjen alle). Lunastuksella ja pyhityksellä on eroa, mutta tekevät uskon täydelliseksi jotta uskova kykenisi lentämään kummallakin siivellä eikä vain jommalla kumma siivellä joko laittomuuteen tai voimattomaan suorituskeskeiseen vaellukseen.

    Hengessä vaeltaminen on puhdistusta Yeshuan sovitusveressä ja Jumalan käskyjen pitämistä.

    Lunastus (syntien anteeksiantamus) tapahtuu ilman tekoja Yeshuan sovitusveressä, mutta lunastuksen tulisi johtaa pyhitykseen eli Jumalan käskyjen pitämiseen sillä ilman pyhitystä kukaan ei ole näkevä Herraa kuten Sana opettaa.

    Jumalan käskyt varjelevat meidät omavanhurskaudelta ja maailmallisuudelta. Veressä ja Hengessä meille annetaan voima kaikkeen tähän.

    Valitettavasti monet kristityt elävät synnissä ja maailmallisuudessa armon varjolla sillä laki on kuulemma naulittu ristille eikä sitä tarvitse noudattaa. He ovat äiti-kirkon valheiden sokeuttamia. Niin minäkin olin ennen kunnes Jumala puuttui elämääni ja uskoni syveni ennenkokemattomalle tasolle Tooran merkityksen ymmärtämisen kautta!

    Mitä hyötyä on moottorista jos ei osaa ohjata autoa oikeaan suuntaan? Mitä hyötyä on armosta jos käännämme sen laittomuudeksi?!

    On suurta vapautta opetella lentämään kummallakin siivellä. Avarat on näkymät täällä yläilmoissa Hengen kuljetettavana. Usko pois!

    "Laki ahdistaa epätoivoon". Ai niinkö?:

    (Psalmi 1) "Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat, vaan rakastaa JHVH'n lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt! Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy. Niin eivät jumalattomat! Vaan he ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa. Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa. Sillä JHVH tuntee vanhurskasten tien, mutta jumalattomain tie hukkuu."

    VastaaPoista
  2. Jatkoa edelliseen. Psalmi 119 on myös rautaa! Lisäksi suosittelen lämpimästi itsensä Yeshuan sanojen tutkimista liittyen lakiin:

    (Matt. 5:17-19) "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."

    Ei tulisi asettaa Paavalin tai kenenkään muun sanoja vääristellen Jumalan ja Hänen Poikansa sanojen edelle kuten Pietari mainitsee monien aikalaistensa tehneen omaksi tuhokseen.

    Uskova, mietipä yllä olevia Mestarin sanoja laista ja päätä se, että haluatko olla suuri vai pieni taivasten valtakunnassa? Jumala tahtoo, että olisit mahdolllisimman suuri niin Hänen kunniakseen kuin sinun ja lähimmäistesi kokonaisvaltaiseksi parhaaksi!

    VastaaPoista
  3. Sanoin: "Mitä hyötyä meille on Messiaan sovituskuolemasta, jos elämme tietoisesti synnissä (esim. sapattia rikkoen)?"

    Tarkennus: Muotoilin äskeisen hieman ontuvasti. Onhan Messiaan sovituskuolemasta paljon hyötyä sillä puhdistus Hänen pyhässä sovitusveressä on ainoa keino saada kaikki synnit (Jumalan käskyjen rikkomiset) anteeksi ja pöytä puhtaaksi.

    Mutta pointtini oli siis se, että jos olemme tulleet käskyjen pitämisen merkityksestä ja edelleen jatkamme tietoisesti ILMAN PARANNUKSEN TEKEMISTÄ esim. sapatin rikkomista ja muiden kristikunnassa yleisesti väheksyttyjen ja hylättyjen Jumalan käskyjen rikkomista niin leikimme tulella ja olemme vaarassa luisua niiden joukkoon joille Yeshua Messias tulee sanomaan tuomioistuimellaan näin:

    (Matt.7:21-23) "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

    VastaaPoista