keskiviikko 23. kesäkuuta 2010

Asuvainen Pyhä Henki ja Jeesus


Jumalan Henki ei ole tullut lihaksi.

Hän tuli Johannes Kastajan näyssä kyyhkysen muodossa Jeesuksen päälle, kun Hänet kastettiin.

Heti tämän suuren tapahtuman jälkeen Henki vei Jeesusta.


Ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta, lähti liikkeelle näin.

Profeetta Jesajan kirjassa sanotaan:

-- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi,
hän raivaa sinulle tien.
Ääni huutaa autiomaassa: "Raivatkaa Herralle tie, tasoittakaa hänelle polut!"

Ja näin tapahtui.

Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi.

Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa.

He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.



Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö, ja hänen ruokanaan olivat heinäsirkat ja villimehiläisten hunaja.

Hän julisti: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes kumartumaan ja avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Minä olen kastanut teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."



Niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.

Vedestä noustessaan Jeesus näki, kuinka taivaat aukenivat ja Henki laskeutui häneen kyyhkysen tavoin.

Ja taivaista kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt."


Heti sen jälkeen Henki ajoi hänet autiomaahan.

Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta.

Mk 1:1-13 KR 1992



Kuulemme usein käytettävän ilmaisua "Jeesuksen Henki" mutta "Jumalan Henki" tai "Pyhä Henki" on selvempi, etteivät nämä kaksi henkilöä menisi ajatuksissamme ja uskossamme sekaisin keskenään.

Markuksen evankeliumin alussa kohtaamme ehkä noin 30 vuotiaan Jeesuksen, joka on elänyt hiljaisuudessa Nasaretissa eikä ole mennyt avioliittoon muiden nuorten miesten tavoin.

"Jeesuksen henki" on Hänen oma persoonansa.

Kasteen hetkellä Häneen asettuu asumaan Jumalan Henki.

Ja tämä Henki sananmukaisesti "ajaa" Jeesuksen autiomaahan.


alkutekstissä on verbi ἐκβάλλω
ekballo

joka sananmukaisesti tarkoittaa heittää, viskata, mutta myös ajaa, lähettää, ohjata

Jeesus Nasaretilainen, Jumalan lapsi, oli nyt Hengen kuljetettavana.

Henki ei kuitenkaan ottanut Hänen persoonallisuutensa paikkaa olemuksessa, vaan - kuten joku on kauniisti sanonut - Jeesus ja Pyhä Henki olivat nyt työtovereita.

Tämä linnun, kyyhkysen, kuva on jo aivan Raamatun alkulehdillä luomisen aamussa, kun Jumalan Henki liikkuu syvyyden vetten päällä.

Heprean kielessä tuo verbi
רחף rahaf

sisältää tuollaisen linnun siipien lehahtelun



esikoisten teologiassa tämä asuvainen Pyhä Henki on hyvin keskeinen - kuten muissakin lestadiolaisuuden suunnissa.

ihminen ei todellisuduessa voi olla kristitty eikä oikein ymmärtää tämän kristillisyyden salaisuuksia ilman Jumalan Henkeä.

saarnaajan odotetaan julistavan Pyhässä Hengessä ajankohtaista ja sattuvaa sanaa.

Pyhä Henki valtuuttaa rukoushuoneessa toimivan saarnaajan, mutta myös muut kristityt julistamaan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Ilman Pyhän Hengen asumista sydämessä, tämän julistuksen teho saattaa olla mitätön. Pelkkiä sanoja kuolleen uskon papin suusta.


on vissi ero siinä, uskooko kristitty, että hänen sydäntään hallitsee Pyhä Henki

vai antaako sielu Herran Jeesuksen vallita elämäänsä.



kristitty, joka korostaa Pyhän Hengen asumista sydämessä, ymmärtää tämän läsnäolon omaa elämäänsä kontrolloivana ja johdattavana voimana ja vaikutuksina.

olemme kuulleet nettiruukussa kuvausta siitä, kuinka Pyhä Henki puhuu Jumalan asioita ja kuin Hän nuhtelee välittömästi synnistä.

psykologiassa jaetaan yksinkertaistaakseni kuvaa ihmisen sisikuntaa kolmeen tasoon,

persoonaa hallitseva yliminä, ihanteellinen, moraalinen, eettinen, ratkaisuja tekevä (super-ego).

persoona - minä itse (ego)

alakerran väkevä voimat, vietit, halut ja himot ja pyrkimykset (id)


voisimme viisaastellen sanoa, että asuvaista Pyhää Henkeä korostava kristitty kokee hyvin voimakkaasti juuri yliminän (superegon) valvonnan ja vaikutuksen.

koska kyseessä on Jumalan Henki, asia on hyvin herkkä, mittarit hyvin tarkat tietyillä aaltopituuksilla ja "henkien erottamisen armolahja" toimii



meille on nettiruukussa kerrottu, kuinka Lapin vanhimmille meni viestiä Eero Halmeesta.

tämä saarnaaja oli sanonut, että Jumala ei ole pilvenlongalla istuva ihmisen elämää jatkuvasti tarkkaileva ja tuomitseva olento.

Tämän "ei" lauseen kuultuaan vanhin Ulf Bolsöy purskahti suorastaan itkuun.

kuinka joku saarnaaja voi olla näin jumalaton?

toisin sanoen tämän kristillisyyden olemukseen kuuluu herkkä omatunto, joka Pyhän Hengen valossa kaikkea syntiä ja likaa karttaa ja antaa voimaa kristityn kilvoitukseen, synnin poispanemiseen ja Jumalan tahdon noudattamiseen.

Pyhä Henki seuraa vaellusta ja nuhtelee nopeasti rikkomuksista, rohkaisee hyvistä ratkaisuista ja teoista ihmisen oman yliminän tapaan mutta suurella auktoriteetilla

onhan kyseessä Jumalan Henki


asuvainen Pyhä Henki puhdistaa ihmisen sydämen asunnokseen ja ajaa sieltä pois riivaajat ja pahat asiat, helmasynnit ja taipumukset syntiin.

Pyhä Henki pyhittää näin ihmistä vähentämällä hänen elämästtän ja kitkemällä kokonaan pois syntiä ja taipumusta syntiin.

Asuvaisen Pyhän Hengen voimalla ihmisen elämä näin asteittain jumalallistuu, tulee enempi sellaiseksi, kuin Jumala tahtoo ja on vähemmän rikkomuksia käskyjä vastaan.

ihminen suorastaan alkaa inhota syntiä ja kaikkea sellaista maailmallisuutta, joka on Henkä vastaan.



esikoisuudessa tämä Pyhän Hengen läsnäolo koetaan koko uskovien joukkoa yhdistävänä keskinäisenä rakkautena ja rauhan siteenä.

Hengen yhteys, toisen uskovan tunnistaminen tämän olemuksesta, samankaltaisuudesta, yhteisestä puheen parresta, yhteisesti jaetusta uskosta, on suuri ilonaihe ja voiman lähde.

"katsokaa, kuinka he rakastavat toisinaan" on todistus maailmalle Jumalan Hengen suuresta voimasta ja vaikutuksesta

Puolustaja, Lohduttaja, muistuttaa Jumalan sanoista ja vahvistaa heikkoa uskoa.



tuskin olen väärässä, jos sanon että tähän pimeään maailmaan Pyhän Hengen valo syttyi Kiirunan Bethlehemiin näinä viimeisinä päivinä.

se valo, joka siellä syttyy valaisee tämän kristillisyyden laveudessa ja on ulottunut kauas Pohjolasta.

toisin sanoen koko lestadiolainen herätys - sen esikoisten muodossa tietenkin - on Pyhän Hengen aikaansaannosta ja kristityt loistavat kuin lampun valo tässä pimeydessä.



Koko herätyksessa asuvainen Pyhä Henki antaa siis valtuudet ja taivasten valtakunnan avaimet, yhdistää uskovat yhteisen rakkauden ja rauha siteellä Jumalan seurakunnan johdon alaisuuteen ja kuuliaisuuten.

Yksityisessä kristityssä Pyhä Henki vaikuttaa uskoa ja luottamusta syntien anteeksisaamiseen Jeesuksen nimessä ja veressä - tekee sanan eläväksi niin että ihminen sen käsittää ja ottaa vastaan.



siitä lähtien, kun esikoisiin olen tutustunut, olen sanonut että tässä kuvaamassani teologiassa on jotain todella pahasti pielessä.

Apostolien teot kertovat, että ylösnousemuksen jälkeen Jeesus istui murkinalla opetuslasten kanssa.

Kyllä, aterioimassa.

Ja Ylösnoussut sanoi, että kun asuvainen Pyhä Henki tulee, he saavat voiman

ei Hän sanonut "voiman syntiä ja saastaisuutta ja pahoja henkiä vastaan" kiinnittäen kaiken huomion heidän omaan pyhyyteensä

ei Hän sano "voiman uskoa minuun" kiinnnittäen kaiken huomion heidän uskonsa heikkouteen tai lujuuteen

Ylösnoussut sanoo, että asuvainen Pyhä Henki antaa heille "voiman olla minun todistajiani"



Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi:

"Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet.

Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää.

.. te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."


Apt 1:4-8 KR 1992



Ylösnoussut puhuu Juhannuksen päivänsankarista, Johannes Kastajasta.

hän kastoi vedellä

Johannes kastoi heidät, kun he tunnustivat syntinsä. Ripittäytyivät.

Jumala on luvannut ja Jeesus on siitä puhunut, ja Johannes Kastaja sitä todistanut, että Hän kastaa Pyhällä Hengellä.

Pyhän Hengen kaste on raamatullinen asia.

ja se antaa voiman - tulla Jeesuksen todistajaksi.



todellakin suru sydämessäni sanon, että nämä harhaanjohdetut ihmiset, jotka luulevat että PH on heidän sydämissään ja tarkkailee heidän elämäänsä, antaa voimaa kamppailla syntiä ja himoja vastaan, ja luo tämän keskinäisen rakkauden ja rauhan siteen.

heidät on johdettu harhaan.

on täysin täysin täysin mahdotonta, että Jumalan Pyhä Henki täyttää ihmisen tai seurakunnan -

ja tämä ihminen jää istumaan ja uskomaan ja kilvoittelemaan siihen ahtaan portin ympärille.

tämä ei ole Jumalan Pyhä Henki.



Jumalan Hengen täyttämä ihminen on Kristus keskeinen.

Pyhä Henki johtaa Kristuksen ristin luo ja paljastaa synnin ja antaa yhä kirkkaamman valon Jeesuksen ristin salaisuuteen.



ja on täysin täysin täysin mahdotonta, että Jumalan Pyhä Henki on asuvaisena ihmisessä

ja tämä ihminen ei pala lähetystyölle

se on PH ei Pyhä Henki, vaikka kuka mitä sanoisi.

Jumalan Pyhä Henki johtaa taivaan valtakunnan asukkaat seikkailuun läpi Euroopan, Aasian, Afrikan, Amerikat, Tyynen meren saaret, Australian kertomaan ilosanomaa Jeesuksesta!

ja jos ei itse pääse, vaikka sydän siihen palaisi, niin lähettää sitten toisia taloudellisen tuen ja rukouksen avulla.

riittää siinä lähiseudullakin lähetystyötä nykyajan uudelleen pakanuuden yöhön vajoavassa Suomessa, kommunismin hengellisestä jääkaudesta toipuvaan Venäjään tai Baltiaan, ...



ihminen, joka korostaa hänessä asuvaa Pyhää Henkeä

on hyvin herkkä, hyvin voimakkaasti moraalinen, näkee selvästi miten asioiden tulisi olla, arvioi tarkasti myös muiden ja omaa vaellustaan

mittarit ovat viritetyt


ihminen, jonka sydämessä asuu Jeesus Kristus on armahdettu syntinen.



Virsi 121

Mua, Pyhä Henki, pyhitä,
luo minuun uusi elämä
ja päästä synnin vallasta,
se sydämestä kuoleta.
Sä tuet väärät kukista,
Kristuksen kuoloon istuta.

Silmäni avaa, voitele,
niin että katsoisivat ne
uskossa yli kaiken muun
vain salaisuuteen ristinpuun,
sen korkeuteen, pituuteen,
sen syvyyteen ja laajuuteen.

Minulle Jeesus kirkasta
ja tunnolleni vakuuta,
hän että kärsi tähteni
ja kantoi syyllisyyteni.
Näin minua hän rakasti,
verellään maksoi velkani.


Vie minut Getsemanehen
katsomaan vaivaa Jeesuksen.
On Herra maassa kasvoillaan
ja vaikeroiden tuskassaan
hän siellä verta hikoilee
ja puolestani taistelee.

Mua neuvo aina muistamaan,
hän mitä kärsi sielussaan,
myös haavat verta vuotavat
ja ristin tuskat katkerat.
Suo, että niihin katsoisin,
edessä ristin särkyisin.

Kuolostaan turva luja luo
ja voitostansa voima tuo,
niin että hänet kokonaan
uskossa sydämeeni saan.
Ja nimessänsä rakkaassa
saan kodin Isän taivaassa.

Johan Holmberg 1742.
Suom. Elias Lagus 1790.
Uud. Wilhelmi Malmivaara 1893.
Virsikirjaan 1938.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti