tiistai 15. kesäkuuta 2010

O tempora! O mores!


"Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi"
näin huokasi Jeesus Nasaretilainen 2000 vuotta sitten.


Huudahdamme Oi aikoja, Oi tapoja! ja ajattelemme elävämme erityisen pahana aikana.

muistamatta, että tuokin on sanottu yli 2000 vuotta sitten.

Cicero valittaa kuuluisassa puheessaan Rooman senaatille, ettei salamurhia - Ciceronkin surmaamista - suunnitellutta Catilinaa ole vielä teloitettu.

Sen verran loistava puhuja oli Cicero, että sanontansa on jäänyt elämään kautta maailman.


Tuon valtiomiehen puheen kuuluisa alku:

Quo usque tandem abutere, Catilina, patientia nostra?
Quam diu etiam furor iste tuus nos eludet? quem ad finem sese effrenata iactabit audacia?

(Kauanko koettelet vielä kärsivällisyyttämme, Catilina? Kauanko mielettömyytesi meitä kiusaa? Koska päättyy hillitön röyhkeytesi?)



Asettaisin taas vastakkain Kristityn ja Uskonnollisen ihmisen.

Aikamme syntisen menon paheksunta on luonnollisen uskonnollisen ihmisen (eoksen) perusominaisuus.

Kristitty, joka nenä pystyssä tuhisten pitää huolen siitä, ettei osoita hyväksymistä niille, jotka sellaista tekevät, ei ole poikkeus.

Samanlainen asenne, maailman jumalattoman menon aito kauhistuminen, ihmisten saastaisessa loassa kellistelyn aiheuttama suorastaan etova, oksettava tunne, katseen kääntäminen pois Sodoman ja Gomorran menosta, on ominaista uskonnolliselle ihmiselle kaikkialla.

Hän on aidosti sitä, eikä välttämättä ulkokultainen fariseus, joka salaa toisilta omat syntinsä ja tuomitsee ne toisissa.

"Valkeaksi kalkittu hauta" kuten Jeesus heitä kutsui.

näin on luonnollista suhtautua maailman ihmisten pahuuteen ja tämä asenne löytyy juutalaisuudesta, islamista ja kristinuskosta.

Vanhan testamentin Jumalan lain hengessä muslimit monin paikoin yhä tänään käyttävät veistä tai kiviä tai muita keinoja poistaakseen pahan keskuudestaan.



Oi aikoja! Oi tapoja!

maailman saastaa tuppaa joka torvesta, ja uskonnollisella ihmisellä riittää siinä päivittelemistä ja tuomitsemista.

erityisesti uskonnollinen ihminen on kiinnostunut miehen ja naisen suhteista, seksuaalisuudesta, joka on sellainen väkevä voima ja johon hyvin helposti liittyy sana synti isolla ässällä.

on nettiruukussakin Synti mainittu.

uskonnollisen ihmisen hengellisyys saattaa muuttua avoimeksi julkilausumien, saarnojen, kahvipöytäkeskustelujen taisteluksi aikamme pahuutta, syntiä ja saastaa vastaan

uskonnollisen ihmisen hengellisyys saattaa olla vahvasti torjuntataistelua omassa itsessä ja omassa vaelluksessa niin helposti näkyvää syntiä ja saastaa vastaan.

saarnaajat voivat tässä auttaa uskonnollista ihmistä, niin että hän näkee missä vaara piilee ja mistä on tehtävä parannusta ja pyydettävä Jumalalta anteeksi.



vapaa-ajattelijat, uuspakanat ja maallistuneet uskonnolliset ihmiset saattavat luulla, että lihan vapaus ja koko syntikäsitteen poispaneminen ovat uutta ja ihmeellistä.

patavanhoillisia nuo uskovat!

elämme uutta aikaa, ymmärrämme asiat uudella tavalla, vapauteen Jumala on ihmisen luonut ja kypsä aikuinen moderni ihminen on vapautunut Jumalankin kahleista!

teen mitä lystään, etsin onneani toisia satuttamatta - tai satuttaen - kuten Eurythmics Annie Lennox niin taianomaisesti laulaa



Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
Travel the world and the seven seas
Everybody's looking for something
Some of them want to use you
Some of them want to get used by you
Some of them want to abuse you
Some of them want to be abused

Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
Travel the world and the seven seas
Everybody's looking for something
Refrain...

I wanna use you and abuse you
I wanna know what's inside you
(Whispering) Hold your head up, movin' on
Refrain...

Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
Travel the world and the seven seas
Everybody's looking for something
Refrain...

I'm gonna use you and abuse you
I'm gonna know what's inside
Gonna use you and abuse you
I'm gonna know what's inside you!



Rehvakkaasti aikamme vapaa ihminen, emansipoitunut ja oman etiikkansa itsenäisesti luova, laulaa Irwin Goodmanin kanssa

Kaikki alkoi siitä kun mä lopputilin sain
Sitten juhlan kunniaksi täyden lastin hain
Eikä siinä turhaan liioin kainosteltu lain
Pullo kiersi ringissä ja irvisteltiin vain

Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku
Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan
Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku
Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan

Elämä on tylsää jos ei joskus juhli näin
No kuka sitä aina jaksaa olla selvinpäin
Antaa mennä samaan tahtiin viikko peräkkäin
Kaikki murheet huuhdotaan me sisältämme näin

Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku
Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan
Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku
Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan

Kaikkihan me täällä ollaan pieni hetki vaan
On aivan turhaa mammonaa näin koota päälle maan
Joku toinen kuitenkin sen ryyppää aikanaan
Juodaan kaikki nyt ja juokoon toiset omiaan

Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku
Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan
Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku
Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan
Antaa mennä vaan, antaa mennä vaan"




Antti Yrjö Hammarberg (1943-1991) oli lahjakas mies, etevä runoilija ja laulunsa upposivat kansaan. Aiheesta kuuluisa Irwin Goodman, suomalaisen protestilaulun sankari.

varmaan monissa kodeissa isät, äidit, kaverit, pojat ja tytöt vetivät koskenkorvaa kitaansa ja lauloivat reippaasti "ei tippa tapa"

vaan taisi Antin itsensä tappaa?



Viinaan kuolleita suomalaisia julkkiksia.

1. Kisse Häkkinen, maksakirroosi, 39 v.

2. Badding Somerjoki, etyylialkoholimyrkytys, 38 v.

3. Juice Leskinen, itsemurha (dialyysihoitojen lopettaminen), 55 v.

4. Tarmo Uusivirta, itsemurha (rattijuopumuksen jälkeen), 42 v.

5. Irwin Goodman, sydän petti, 48 v.

6. Pentti Saarikoski, sisäinen verenvuoto, 45 v.

7. Leo Lindstedt (kirjailija), kuolinsyy ?, 42 v.

8. Åke Mattas (taidemaalari), kuolinsyy ?, 42 v.

9. Armi Aavikko, kuolinsyy ?, 43 v.

10. Laila Kinnunen, kuolinsyy ?, 60 v.



vaan ei ole asia aivan uusi

juopottelu tunnettiin toki jo roomalaisaikana 2000 vuotta sitten

ja vanhassa Lähi-idässä kirjojen Kirja kertoo helkkyvän viinin vaaroista ihmiselle.

seksuaalinen hurjastelu ei ole uuden ajan ihmisen vapauden hurmaa

vaan paluuta ikivanhaan pakanuuteen, lihan vapauteen ja ihmisen viettien, himojen ja halujen valtaan.

teen mitä lystään - juon niin että maksani tai sydämeni pettää, otan huumeita niin että sekoan, sukurustailen, huoraan, homoilen, rikon avioliiton ja vaihdan neljänteen

o tempora! o mores!

vanhaa tuttua juttua

kysy vaikka viikingeiltä!



asettaisin siis tässä Kristityn ja Uskonnollisen ihmisen vastatusten - he suhtautuvat eri tavoin maailman synnin riettauteen ja pahuuteen.

uskonnollinen ihminen tuomitsee synnin toisissa, ja varmaan myös itsessään, ja pyrkii karttamaan syntisten seuraa, ettei saasta tartu.

ei istu siellä, missä jumalanpilkkaajat ja huoraajat istuvat.

uskonnollisen ihmisen olemuksessa saattaa olla piilo-farisealaisuutta, ulkokultaisuutta tai sitten aivan rehellistä sokeutta omalle syntisyydelle

"minä kiitän sinua, Jumala, että en ole niinkuin nuo..."



uskonnollinen ihminen tuo äänensä kuuluviin yleisönosastoilla ja nettifoorumeilla ja kuulemme oikeutetun narinan ja paheksunnan, suorastaan vihaisen äänen

O tempora! O mores!


entä Kristitty?

onko kristitty siis sellainen, joka on laista vapaa ja joka voi liittyä Hammerbergin iloiseen juomaseuraan, rellestää himojensa perässä juosten, kuten monet uskonnolliset ihmiset, kun toisten silmä välttää?

vai mikä se ero sitten on Kristityn ja Uskonnollisen ihmisen välillä?



no se ero on aivan valtava

se ero on elämän ja kuoleman välillä

se ero on orjuuden ja vapauden välillä

se ero on Kristus itse



Kristityillä on Kristuksen mieli

koska Kristus asuu itse heissä


Kristitty katsoo langennutta, syntiin hukkuvaa, eksynyttä ihmistä Kristuksen silmin

Uskonnollinen ihminen katsoo häntä vanhan Aatun ja Eetun ihmisen silmin


Uskonnollinen ihminen kutsuu miehet ohjaamaan viinalta ja virtsalta haisevan rappioituneen syntisen rukoushuoneen siististä salista.

Kristitty lähtee hänen kanssaan ulos kylmään pakkaseen katsomaan, onko hänellä kotia mihin mennä.

tai antaa ehtoollisen, siinä missä muillekin syntisille



Kristitty eroaa Uskonnollisesta ihmisestä siinä, että hänellä on Kristuksen esimerkki.

Uskonnollisella ihmisellä on selkeä "synnin ja kuoleman laki" joka auttaa purjehtimaan tässä elämässä niin, ettei maailma saastuta.

näinhän Jumalan Sana kehottaa, ettei maailma saastuta.

Kristityllä on aivan toinen agenda.

Maailmassa mutta ei maailmasta.

Hänellä on Kristuksen mieli, Kristuksen esikuva, Kristuksen asenne syntiä ja syntistä kohtaan.



Uskonnollinen ihminen huudahtaa tuohon "taas se pappi vesittää Jumalan Sanaa"

laki on puhtaasti saarnattava ja evankeliumi puhtaasti julistettava

meillä on laki ja sen mukaan hänen on kuoltava.

ellei tee parannusta

lakkaa homoilemasta

lakkaa ryyppäämästä tenua

lakkaa aviorikoksestaan

lopeta varastamistaan


huonosti käy!



Mine tulin Mailmaan ydhexi Walkeudhexi/ ette Jocainen quin Minun päleni Usko/ ei pide Pimeis oleman.

Ja ioca minun Sanani cwle/ ia ei vsko/ em mine hende Domitze/ Sille etten mine tullut Mailma Domitzeman/ waan mailma wapactama'.

Joca minun ylencatzo/ ia ei ota minu' Sanoiani/ henelle ombi se ioca henen Domitze. Se puhe ionga mine puhuin/ pite henen Domitzeman Vimeiszne peiuen.


Joh 12:46-48 KR 1548


Mutta coska Jesus itzens oiensi ia eiketen nähnyt paitzi sen Waimon sanoi hen henelle

Waimo cussa ouat ne sinun pälecandaias? Ongo kengensinun Dominut?

Sanoi hen HERRA eikengen.

Nin Jesus sanoi

Em mös mine sinua Domitze

Mene ia ele sillen syndi tee.


Joh 8:10-11 KR 1548



Uskonnollinen ihminen kyllä pystyy pitämään kansankynttilänä moraalin valoa esillä

hänet löydämme juutalaisten (kansojen valkeus), muslimien (täydellisen totuuden valo) ja kristittyjen (maailman valkeus) parista.

pimeys ei Uskonnollista ihmistä pelkää, sillä hän on yksi heistä.

Jumalan pahin vihollinen.

----
no pystyykös se "ei tuomitseva" Kristus sitten viinan himon voittamaan?

pystyy kyllä - kysy vaikka Raattamaan veljeksiltä Juhanilta ja Pekalta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti