torstai 10. kesäkuuta 2010

Lapsi vai orja

Ruoskittu orja Marylandin osavaltiosta



Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
Gal. 4:7

Lapsi ja orja eivät voi viihtyä yhdessä, sillä he ovat mieleltään liian erilaisia.

Lapsi on halullinen ja vapaa, orja haluttoman väkinäinen.

Lapsi elää uskossa, orja teoissa.

Tästäkin huomaamme, ettei kukaan voi pelastua tekojen perusteella.

Hänen on ennen tekoja oltava autuas ja sen jälkeen tehdään tekoja vapaasti ja ilmaiseksi, Jumalan kunniaksi ja lähimmäisen hyödyksi, rangaistusta pelkäämättä ja palkkaa pyytämättä.

Usein on sanottu, että usko ennen ja ilman mitään tekoja tekee meistä lapsia.

Mutta jos se tekee lapsiksi, se tekee myös perillisiksi, sillä lapsi on perillinen.

Jos minulla siis jo on perintö omanani, kuinka minä sen vielä voisin ansaita teoilla?

Eihän lainkaan sovi yksiin, että vaikka perintö olisi annettu sulasta armosta, sitä siitä huolimatta pitäisi vielä etsiä, ja että se saataisiin tekojen ja ansion perusteella, aivan kuin sitä ei vielä olisikaan annettu.

Perintö on yksinkertaisesti iankaikkinen autuus.

Olen usein sanonut, että kristityllä on jo kaikki tyynni kasteen ja uskon kautta.

Hänelle annetaan kaikki samalla kertaa.

Hän ei kuitenkaan vielä näe sitä, vaan hänellä on se uskossa tämän kurjan elämän tähden.

Emmehän me täällä voisi kestää sitä, että näin suuri aarre jo kävisi ilmeiseksi.

Martti Luther
Mannaa Jumalan lapsille 7.6.2010


nimimerkki mama pohtii keskustelujen puolella tämän tutkielman merkitystä nettiruukun keskusteluihin:

"Jos minulla siis jo on perintö omanani, kuinka minä sen vielä voisin ansaita teoilla?"

Niinpä. Onkin kumma ajatus että lapsi ajattelisi menettävänsä perinnön, jos tekee perheen tehtäviä.

Sen sijaan taitaa olla monissa perheissä semmoista, että vanhempien rakkaus lapsiaan kohtaan jotenkin ehdollistetaan siihen, miten he käyttäytyvät ja miten paljon auttavat kodin töissä.

Siksi ei olekaan niin kummallista, kun täältäkin saamme jatkuvasti lukea sen suuntaisia kommentteja, kun puhutaan Jumalan valtakunnan töistä.

Ihminen kovin helposti ehdollistaa rakkauden, ehdollistaa armon.

Jumalan lapseus ikäänkuin ansaitaan, vähintäänkin sillä, ettei olla homoja tai avionrikkojia.

Taitaa moni vanhempi ihan konkreettisesti lapsensa hylätä, kun paljastuu lapsi homoksi. Ei siis ole ihme, että kuvitellaan Jumalankin niin tekevän.

On niin kovin vaikeaa inhimilliseltä kokemuspohjalta ymmärtää Jumalan vanhurskautta ja Jumalan rakkautta.

Niin, syvää, leveää ja korkeaa, ettei voi käsittää.



Kirjoittanut: MikkoL

ehkä tämän ajan ihmisen on vaikea sisäistää, mikä ero on lapsella ja orjalla.

onhan orjuus aika lailla länsimaista poistettu 1700-luvun loppupuolella alkaneessa prosessissa. Etenkin Iso Britannia hyötyi taloudellisesti orjakaupasta, kuljettaen kotiseuduiltaan ryöstettyjä ihmisiä orjamarkkinoille Atlantin taakse Karibean merelle ja erityisesti Yhdysvaltoihin, jossa etelän puuvillapelloille tarvittiin halpaa työvoimaa.

Jeesuksen aikana orjuus oli ilman muuta selvä asia ja varmaan aika monet "palvelija" sanalla käännetyt Jeesuksen opetuksen kohdat tarkoittavat isännän omistamaa orjaa.

Vanhassa testamentissa orjuus on ilman muuta voimassa, ja Jumala antaa säädöksiä orjan kohtelusta, orjan surmaamisen lievemmistä rangaistuksista ja orjien vapauttamisesta.


Vanhan testamentin vahvasti värittämä länsimainen kristikunta, ja myös itäinen, ei ollut orjuuden vastaisen toiminnan kärjessä.

Apostoli Paavali ei ryhtynyt orjuutta vastustamaan, vaan päin vastoin, lähetti karanneen orja Onesimuksen kauniin kirjeen kanssa takaisin isännälleen Filemonille.


Orjatyövoiman myynti ja käyttö oli laillista Amerikassa jo kauan ennen Yhydsvaltain perustamista. Se sai alkunsa protestanttisten krisittyjen maahanmuutosta, ensimmäisten siirtokuntien perustamisesta.

Tietääkseni Lutherin Saksassa ei ollut orjia, mutta talonpojat olivat käytännössä feodaalisen yhteiskunnan maaorjan asemassa.

Samoin Ranskassa, jossa esimerkiksi "torpparin" isännällä oli ensimmäisen yön oikeus nuoren miehen puolisoon häiden jälkeen.

Useimmat Pohjois-Amerikan orjat olivat Afrikasta tuotuja mustia. Jonkinverran myös "intiaaneja" oli valkoisten kristittyjen orjuudessa (Kolumbus kutsui alkuperäisväestöä intiaaneiksi, koska luuli saapuneensa länsi-Intiaan).


Orjuutta ei mainita USA:n kuuluisassa itsenäisyysjulistuksessa 4.7. 1776, jossa huokuu Ranskan valistuksen vallankumouksellinen henki, joka korostaa ihmisten tasa-arvoa, vapautta ja veljeyttä.

Euroopan riitelevien ja julmien uskonsotien ja kirkkojen taantumuksellisuuden takia Yhydsvaltain isät pitivät tarkoin huolen, etteivät uskovat pääse sekoilemaan hallituksen asioissa ja pakottamaan ketään mihinkään opinkäsitykseen tai uskonnon muotoon.

Jumalan 10 käskyäkin on nyt USA oikeuslaitoksen mukaan kielletty ripustamasta raastuvan seinälle.


Meille nämä totuudet ovat itsestään selviä: että kaikki ihmiset on luotu tasa-arvoisiksi,

että heidän Luojansa on heille antanut tiettyjä rikkomattomia Oikeuksia,

että näihin oikeuksiin kuuluvat Elämä, Vapaus ja Pyrkimys Onneen (Life, Liberty and the pursuit of Happiness).

-- Että näiden oikeuksien turvaamiseksi Ihmiset perustavat Hallituksia, jotka saavat oikeutensa hallittujen myönnytyksellä,

-- Että kun mikä tahansa hallituksen muoto tulee rikkomaan näitä päämääriä, on Kansan Oikeus muuttaa sitä tai hajoittaa se, ja perustaa uusi Hallitus, joka laskee perustansa niille periaatteille ja järjestää valtansa siihen muotoon, joka kansalle vaikuttaa todennäköisimmältä aikaansaamaan heidän Turvansa ja Onnensa.

Yhdysvaltain Itsenäisyysjulistuksesta 4.7. 1776


Jumala on siis orjuuden puolella?

Ehdottomasti!

Tästä on Vanhassa testamentissa selvästi laissa kirjoitettu.

Uusi testamentti ei missään kohdassa käy orjuutta vastaan, vaan kehottaa alamaisuuteen ja isännän ja emännän uskolliseen palvelemiseen siinä asemassa.

Kristinuskon ydinkohta on se, kuinka Jeesus surmataan vain orjille ja kapinallisille tarkoitetulla mahdollisimman julmalla tavalla.

Englannin ja Yhdystvaltain hurskaat kristityt ovat erään Uuden ajan räikeimmän orjuuden väärinkäytön takana sekä orjien kuljettamisesta hyötyvässä merenkulussa että julmassa etelävaltioiden orjakaupassa.


Raamattunsa vakavasti ottavien kristittyjen tulee siis havaita, että Vanhan testamentin ja Uuden testamentin perusteella orjuus on hyväksyttävä asia.

Orja ei saa yrittää vapautua.

Torppari olkoon kuuliainen kartanonherralle

Eivät kirkkoherrat tässä ryhtyneet aikansa yhteiskuntaa vastaan kapinoimaan, onhan tämä Jumalan Sanassa näin säädetty.

Ei Moskovan patriarkka kehottanut sen enempää tsaarin ajan maaorjia kuin Stalinin ajan kolhoosien orjia vapautumaan.

Onhan tämä Jumalan Sanassa selvästi säädetty.


Tätä orjan asemaa korostaa sekin, että itse Jumalan Poika jätti kuninkaallisen arvonsa ja kruununsa ja otti orjan muodon.

Selvästi siis Jumala hyväksyy orjuuden.

Martti Lutherin manna kertoo siitä apostoli Paavalin opetuksesta, että ihmiset ovat lain orjia ennenkuin heistä tulee Isän lapsia.


Jumalan Sana myös selvästi sanoo että homoseksuaalisuus on synti.

Apostoli Paavali puhuu siitä selvin sanoin, että heteron harjoittama homoilu on Jumalan hylkäämisen merkki, himojen valtaan joutumista.

Synnynnäisesti homot - jos sellaisia on - ja suhteensa laillistavat ovat siis Jumalan tuomion alaisia ja ellet luovu parisuhteestasi, jonka yhteiskunta on rekisteröinyt tai jopa avioliitoksi kutsuu, joudut iankaikkiseen kadotukseen.

armo ei kuulu sille, joka pitää kiinni synnistä.

ja muistakaa kaikki orjat, olkaa isännillenne ja emännillenne alamaiset älkääkä pyrkikö irti heidän otteestaan.

tämä on selvästi Raamatussa sanottu, että orjuus kuuluu tähän elämään.

saatte silti olla sisäisesti vapaita Kristuksessa, kuten Onesimus - josta taisi myöhemmin tulla piispa kun Filemon hänet kuitenkin vapautti.



orjuuden vastainen kamppailu ei alkanut Raamattuun uskovien kristittyjen parissa, mutta sai pian mukaansa valveutuneita kristittyjä 1700-luvun Englannissa ja 1800-luvun alun Yhdysvalloissa - Setä Tuomon tupa esimerkiksi

homoseksuaalisen vähemmistön ihmisarvon puolustaminen ja heidän oikeuksiensa ajaminen ei ole alkanut Raamattuun uskovien kristittyjen parista. asia kuohuttaa parhaillaan kirkkokuntia ja kristittyjä kautta koko kristikunnan.

meillä on laki

se on totta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti