tiistai 22. kesäkuuta 2010
Mikä on syntiä? (3)
Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen; sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi.
Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
Sentähdenhän te verojakin maksatte.
Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Sillä nämä:
"Älä tee huorin,
älä tapa,
älä varasta,
älä himoitse",
ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.
Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä.
Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.
Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa, vaan
pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus,
älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.
Room 13 KR 1938
Paavali antaa tässä pukeutumisohjeita Rooman kristityille.
Meidän on hyvä hieman ajatella, millaista oli elämä tuon ajan maailman pääkaupungissa.
Monenlaista meininkiä oli siellä ihmisille tarjolla - ja väen rikkaus ja moninaisuus oli suunnaton, kaikista Välimeren maista.
Tiber-joen rannoille kasvanutta kaupunkia hallittiin Capitol nimiseltä alueelta, jossa sijaitsivat jumaloidun keisarin ja senaatin rakennukset ja hallinnon keskus.
Arkkitehtuuri oli valtavaa, yhä tänään maailmankuulua ja vaikuttavaa, vesijohdot, likeviemärit, katujen ylläpito, hallinto toimi erinomaisesti.
Esivalta oli pelätty ja kantoi oikeaa miekkaa, ei vain miekan kuvaa. Pelätty ja tehokas ja verot tuli kerättyä pitkin maakuntiakin, vallatuilla alueilla publikaanit (publicus) ja tullimiehet hoitelivat valtion tulopuolta.
Kaupungissa oli melkoinen yhteiskunnan luokkajako - rikkailla oli villansa kaupungin ulkoupolella mukavasti pinjan varjossa ja merinäkymin, köyhälistö oli ahtautunut slummeihin.
kauppakaduilla kävi business ja keisarin kuva löytyi Rooman rahoista, joita lyötiin pronssista, hopeasta ja kullastakin.
orjat asuivat isäntiensä ja emäntiensä osoittamissa tiloissa.
Temppeleistä oli valaa valita, Egyptin Isikisestä salaperäiseen Persian Mithraan. Juutalaisillakin oli omat synagogansa kaupungissa.
niissä oli ollut noihin aikoihin vähän hämminkiä näiden nasarealaisten lahkon takia.
Roomalan amfiteatterit olivat ahkerasti käytössä - elokuvia ei ollut mutta tarjoiluun sisältyi yleensä komedia-tragedia-komedia sarja.
ne olivat jokseenkin hassuja ja räävittömiä komedioita, monet säilyneet omaan aikaamme, osa kreikasta käännettyjä latinaksi, ja tragediat sangen koskettavia ja syviä.
kuoro osallistui näytelmän taustojen kehittelyyn ja naamiot antoivat ilmettä. suosittuja tapahtumia ja yleisöä mahtui kivipenkeille tuhatmäärin.
(tällaiseen hyvän akustiikan teatteriin Paavalin asia vetiin Efesossa selvittelemään Artemis-jumalattaren matkamuistojen myynnille aiheuttamaansa vahinkoa.)
ja hallitus tiesi mitä kansa tahtoi (jotta maksaisi kiltisti veronsa)
Panem et circenses!
Rooman viljavarastot olivat ehtymättömät, kun Egypti oli vallattu ja sieltä tuli parasta vehnää maailman viljavimpiin kuuluvalta alueelta Deltasta. Niilin tulvien vuosituhanisen ajan hedelmöittämä kymmenien metrien paksuinen muta on edelleen tänään erittäin viljavaa, vaikka tulvia ei Assuanin padon takia enään ole.
Vehnäleipää siis kansa sai halvalla ostaa leipureiltaan.
ja ne sirkukset!
mitä sirkuksia ne olivatkaan.
eksoottisia eläimiä Välimeren maista, Afrikasta, ihmisiä eri näköisiä, eri ihonvärisiä, eri kielisiä, vauhtia ja menoa, niin että ei tullut kansalaisen aika pitkäksi.
kansa vaati verta kentälle, ja saikin sitä ihan riittävästi!
keisarit järjestivät sirkuksissa taisteluja eläinten välille, ja olihan se vähän rajumpaa kuin julmat koira- tai kukkotappelut tänään.
Espanjassa edelleen ihmiset taistelevat roomalaiseen tapaan härkien kanssa, ja kansaa hurraa toreadoreille.
mutta erityisen vetäviä olivat ihmisten taistelut ihmisten kanssa. tähän koulutettiin oikein taistelua varten gladiaattoreita, ja kisat päättyivät yleensä ihmisen kuolemaan yleisön huviksi.
Uuden testamentin ajan roomalaisten arjen elämästä on saatu valtavasti tietoa ja kirjoitettu paksuja kirjoja ja tehty pitkiä TV-sarjoja ja elokuvia.
monella tavoin aikamme ihminen kokee tuon maailman muistuttavan omaansa.
kuuluisia ovat nuo mässäilyt, ruokailut, joissa nautittiin niin ateriasta, että sulalla kutittaen käytiin oksentamassa vatsa tyhjäksi että taas saa syödä lisää herkkuja!
hurjat orgiat sen sijaan kuuluvat pikemmin muinaiseen Kreikkaan, jossa ne olivat salaista yöllistä uskonnollista meininkiä (όργιον).
Rooman tärkeä vuotuinen juhla oli Saturnalia, iloiset karnevaalit, jota vietettiin täydet viisi päivää ja orjat ja omistajat vaihtoivat hetkeksi paikkaa. Pukeuduttiin togan sijasta värikkäisiin asuihin, orjia ei rangaistu, porukat ostelivat pieniä lahjoja toisilleen ja yleinen hyvä mieli vallitsi kaupungissa.
Saturnalia on silleen meille lännen kristityille tärkeä, että keisari Konstantinus sijoitti siihen Kristuksen syntymäjuhlan, joulun, 25.12.
pakanallisen Rooman elämä oli siis sangen värikästä, vauhdikasta, veristäkin ankaran hallinnon alla.
mutta todennäköisesti monet kuvitelmamme siitä ovat vain mielikuvituksen tuotetta ja saattaa olla, että joku Rio de Janeiron karnevaali tai aikamme orgiat ovat paljon hurjempia kuin antiikin Roomassa.
tapakulttuuri, perheen arvostus, yhteiskunnan luja ote arkisesta elämästä, työn etiikka - monet vanhan tasavallan arvot olivat yhä voimassa Uuden testamentin ajan Roomassa.
Pompeijin kaivaukset ovat antaneet aivan erityisen hienon ja yksityiskohtaisen kuvan tuon ajan Roomasta, kun Vesuviuksen tuhka ja laava peitti kaupungin alleen 79 jKr ja tallensi aivan kaiken - jopa ihmisiä ja koiriakin tukehtumassa savuun ja 22 metriä paksuun tuhkakerrokseen.
(Islannin tuhkat antavat siitä hiukka kuvaa, mistä oli kyse)
että semmottessa kaupungissa ne roomalaiset kristityt elivät, joille apostoli tämän kristikunnan suurimpiin kirjallisiin aarteisiin kuuluvan kirjeensä lähetti.
Roomalaiskirjeen.
Paavalin kristillisyyden ohjeet eivät ole varsinaisesti syntien listausta, kieltoa, minne saa ja minne ei saa mennä syömään, mitä lihakaupasta ostetaan, saako katsoa näytelmiä teatterisa, tai juoda kapakasssa viiniä.
Saturnalia juhlaan vaihdettiin arkinen toga värikkääseen asuun. Orjat pukeutuivat isänniksi, isännät orjiksi.
Paavali neuvoo
pukekaa yllenne Jeesus Kristus.
"pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät."
Room 13:14 KR 1992
näin kirjoittaa maailmasta, synnistä, perkeleestä, kuolemasta, esivallasta jotain tietävä ukkeli.
ei todellakaan mikään eilisen teeren poika.
ollu paikalla, kun ihminen kivitetään kuoliaaksi luottamusmiehenä, jonka vartioitavaksi kivittäjät laskivat raskaat kaapunsa.
mitähän apostoli oikein tarkoittaa
miten kristity voi "pukea päälleen Jeesuksen Kristuksen"
ja sitte pitää kohtuullisesti huolta itsestään, mutta ei himoja herätellen. vaikka on pukeutunut siis Kristukseen
tästä kai nettiruukussa on ollut hiukka puhetta ja asiaa on eri tahoilta selvitetty, mitä tämä tarkoittaa ja ei tarkoita
Kristuksen päälle pukeminen
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti