Tahdon teidän tietävän, kuinka kovaa taistelua käyn teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien muiden tähden, jotka eivät ole koskaan nähneet minua kasvoista kasvoihin.
Toivon, että he rakkauden yhteen liittäminä saisivat rohkeutta ja saavuttaisivat rikkaimman ja syvimmän tiedon:
tulisivat tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
Sanon tämän, jottei kukaan pettäisi teitä vakuutteluillaan.
Vaikka en olekaan ruumiillisesti läsnä, olen hengessä teidän luonanne, ja iloitsen nähdessäni, että keskuudessanne vallitsee hyvä järjestys ja että teillä on luja usko Kristukseen.
(ei vain johonkin oppiin tai teoriaan tai kirjaan)
Kun kerran olette ottaneet omaksenne Herran Kristuksen Jeesuksen, eläkää hänen yhteydessään.
(elä Jeesuksen kanssa! ihan joka päivä)
- Juurtukaa häneen
- rakentakaa elämänne hänen varaansa
- ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu.
(opetettu Kristusta tuntemaan)
Kaikukoon kiitoksenne runsaana.
(virsin, lauluin, psalttarein, Jumalan basunalla ja kitharalla, kymbalein ja urkuharmonein)
Pitäkää varanne!
ettei kukaan houkuttele teitä harhaan
- tyhjillä ja pettävillä viisauden opeilla
- jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin käsityksiin ja maailman alkuvoimiin
eivätkä Kristukseen.
(on tässä maailmassa voimia ja ihmisten perinnäisiä käsityksiä, jotka voivat johtaa kristityn harhaan, pois Kristukseen perustavasta opista)
Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään,
ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi.
Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.
(Jumaluus on ruumiillistunut, tullut lihaksi, koko täyteydessään)
(eläkää Kristuksen yhteydessä)
(Jeesus on kuningasten Kuningas - eikö sitten sinun elämäsi Herra?)
Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois.
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.
(syntinen luonto riisutaan pois!)
(ympäri käydään ja kasteeseen tullaan)
Te olitte kuolleita rikkomustenne ja ympärileikkaamattomuutenne vuoksi,
mutta Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa.
(te olitte kuolleet)
(Jumala teki teidät eläviksi)
(Tätä ei järki käsitä! se on uskon asia)
(kuinka pyhä Jumala teki tämän ratkaisevan asian?
vapautti tämän maailman alkeisvoimista ja ihmisten viisauksista)
Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi,
hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin.
(Mitä tämä hullutus tarkoittaa, mitä tämä velkakirjan mitätöiminen sai aikaan?)
Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta niiden voittajan.
(no hienoltahan tuo kuulostaa, meidän hyväksemme tehty jotain, jota tosin on kovin vaikea käsittää.
näkymättömiä asioita, Jumalan ja ihmisen suhteeseen vaikuttavia asioita.. forensista vanhurskauttamista ja muuta saksalaista ja latinalaista ja kreikkalasta teoriaa.
mitä tällä on minun kanssani tekemistä tänään, 18.6. 2010)
Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä.
(mutta arvon apostoli, onhan IV olut kuitenkin kielletty eikö niin? onhan se taas väkevästi nettiruuksusa todistettu kristittyjen suulla!
hyvä Paavali, ei kai uukuniemeläinen kristitty sentään saa juoda kahvia?
arvon apostoli, eihän adventisti saa tehdä sapattina kuitenkaan työtä, eikö niin?)
Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis.
Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka
nöyryyttää itseään kieltäymyksin,
vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä.
Sellaisen ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi,
eikä hänellä ole yhteyttä Kristukseen, päähän, joka huolehtii koko ruumiista ja pitää sitä nivelten ja jänteiden avulla koossa, niin että se kasvaa Jumalan tarkoittamalla tavalla.
(ouch!
tarkoitatko että meillä pitäisi olla elävä yhteys Kristukseen?
tarkoitatko että seurakunnan pää onkin Kristus eivätkä Lapin vanhimmat, kuten he itse sanovat?
tarkoitatko, että Kristus muka huolehtii asioista.
eikö Hän vain istua lekottele siellä Isän oikealla puolella taivaassa, sateenkaaren tuolla puolen, kun me aikuiset ihmiset hoitelemme asiat täällä Hänen puolestaan)
Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta,
(jos! jos lehmät lentäisivät...)
miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"?
(koska emme ole Kristuksen kanssa kuolleet mistään pois, vaan elämme tässä synnin ja kuoleman lain realiteetissa, jonka järkikin käsittää)
(eikö hurskautemme sinulle kelpaa, entinen fariseus?
emme juo viinaa, emme käy lavatansseissa koskien tanssikaveriin, emme istu baarissa hörisevien humalaisten parissa, missä Jumalaa pilkataan, emme lue tämän maailman aikakauslehtiä, emme koske kirjoihin tai TV epäjumalaan...)
Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää.
Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista.
Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä.
Kolossalaiskirjeen 2 luku 1992 suomennoksen mukaan.
(Huom! sulkeissa olevat tekstit eivät ole Kolossalaiskirjeestä)
----
Kolossan rauniokumpua sijaitsee Laodikeasta kaakkoon ja on tärkeän Efesoon vievän maareitin varrella modernin Honaz nimisen kaupungin luona.
Arkeologit eivät ole koskaan kaivaneet Kolossaa.
..........
turhaanko yritin herätellä keskustelua avoimen Raamatun äärellä!
riittää että puhutaan Jumalan Sanan tärkeydestä
ei sitä tarvitse ryhtyä tutkimaan jae jakeelta kuitenkaan
kaiken olennaisenhan me tässä kristillisyydessä tiedämme
ja tutkiminen voisi vain herättää levottomuutta uskovissa
rikkoa kristillistä rauhaa ja rakkautta ja aiheuttaa eripuraisuutta
apostolin kirje Kolossalaisille kuuluu hänen merkittäviin viesteihinsä, hyvin läheltä hipoo Efesolaiskirjettä - eivät ne kaupungit kaukana toisistaan ole myöskään maantieteellisesti.
kristillisyys on Kolossassa saanut muodon, josta apostoli varottaa.
ei ole aivan sama, mitä uskotaan ja miten tässä kristillisyydessä eletään.
apostoli on itse tuon seurakunnan perustaja, ja hänen henkilökohtaisen lähetystyön seurauksena siellä Turkin lounaiskulmalla on Kristukseen uskovia ihmisiä.
"Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"?
jotain on mennyt pieleen.
on kuoltu Kristuksen kanssa pois maailman alkeisvoimien ulottuvilta.
mitä ne sitten mahtavat olla.
mutta nämä voimat ovat sellaisia, että ne kieltävät asioita elämässä.
kirjeessä apostoli selittää näille nuorille kristityille
"Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää.
Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista.
Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä."
Kolossan kristittyjä ohjataan sellaiseen elämään, jossa ollaan käskyjen alla
sanoisinko "vanhinten neuvojen alla" niinkuin tässä kristillisyydessä.
nämä elämää ohjaavat käskyt vaikuttavat viisailta.
ne ovat hyvää tarkoittavia, miksi Paavali niistä varottaa?
mitä varten hän kiinnittää moiseen huomiota?
jos kerran kolossalaiset ovat saaneet opetusta, hyvistä asioista jotka näyttävät viisailta, niin sen kun antaa kaikkien kukkien kukkia.
kristillisyys plus sen neuvot
miksi ei?
apostolilla on huolena, että "Kristuksessa kuolleet" eli todella vapautuneet ihmiset
alistetaan jälleen tämän maailman voimien alle
apostoli toteaa, että todellisuudessa käskyt ja neuvot ovat arvottomia. Niillä ei ole mitään oikeaa merkitystä suhteessa Jumalaan.
ja Paavalin tarkat silmät näkevät, että motiivikaan ei ole niin puhdas ja hyvä, kuin voisi ajatella, kun tosissaan ollaan kristittyjä ja nöyriä.
nämä käskyt "tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä"
vaikka kolossalaiset ovat Paavalin julistuksen kautta tulleet uskoon, eivät he ole häntä nähneet henkilökohtaisesti.
sama koskee läheisen Laodikean kaupungin asukkaita
seudun pääkaupungissa, Efesossa, hän sen sijaan oli oikein kunnolla - taisipa istua putkassakin!
"Tahdon teidän tietävän, kuinka kovaa taistelua käyn teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien muiden tähden, jotka eivät ole koskaan nähneet minua kasvoista kasvoihin."
Apostoli käy kovaa taistelua ihmisten tähden, jotka eivät ole häntä koskaan nähneet.
mitä taistelua?
hän kirjoittelee heille - joita ei ole koskaan nähnyt - toivoen
"että he rakkauden yhteen liittäminä saisivat rohkeutta ja saavuttaisivat rikkaimman ja syvimmän tiedon: tulisivat tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä."
Paavali pyrkii siihen kirjoituksillaan, että nämä ihmiset tulisivat tuntemaan
Jumalan salaisuuden, joka on Kristus.
Kristus - Jumalan salaisuus
apostoli tietää kyllä mitä on Kristuksen oppi ja hänellä on jotain pientä siitä asiasta sanottavaa.
yhä tänään oikein yliopistoissa tutkijat valavat kannuksiaan akatemiselle uralle, kirjoittaen paksuja väitöskirjoja muutamasta apostoli Paavalin kirjeestä.
Karl Barthin elämäntyössä ne olivat ratkaisevia
Martti Lutherille apostolin kirjeet olivat käänteentekeviä
vain pari mainitakseni
mutta ei tämä "oikea oppi" ole apostolilla päällimäisenä huolena ja tärkeimpänä asiana kristillisydyessä
"Vaikka en olekaan ruumiillisesti läsnä, olen hengessä teidän luonanne, ja iloitsen nähdessäni, että keskuudessanne vallitsee hyvä järjestys ja että teillä on luja usko Kristukseen."
usko Kristukseen
tämä on Paavalin varsinainen sanoma ja hän antaa apostolin kyytiä kaikelle, joka sitä häiritsee.
esimerkiksi käsky "älä koske!"
esikoislestadiolaisen ihmisen turvakoti ja kasvuympäristö on niin vahva ja suloinen, monine rakkaine muistoineen, ihmissuhteineen ja sukulaisuuksineen.
että hän voi turtua turvallisuuteensa
lintukodossa on mukava pesässä sen lämmössä kelliä
"Pitäkää varanne!"
tällainen kehotus ei mitenkään voi koskea tätä omaa porukkaa, jossa kaikki on turvallista ja jossa pitäydytään siihen alkuperäiseen eikä mitään uutuuksia oteta vastaan.
(näin ainakin kuvitellaan)
eikä varaa pidetä
mikä on apostolin "hei, katsokaa eteenne, varokaa!" huudon syynä?
"ettei kukaan houkuttele teitä harhaan tyhjillä ja pettävillä viisauden opeilla, jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin käsityksiin ja maailman alkuvoimiin eivätkä Kristukseen."
sellaiset asiat, jotka eivät perustu Kristukseen voivat houkutella harhaan.
ja näin on todella käynyt myös esikoisille.
on lähdetty sellaiselle tielle, joka ei perustu Kristukseen.
no - ihmiset kohauttavat lumiukon puheille olkaansa - mitä tuokin luulee tietävänsä.
puhutaanhan meillä Kristuksesta ja Jeesuksen nimessä ja veressä meille todistetaan synnit anteeksi.
ja tämä kristillisyys antaa meille kaiken mitä tarvitsemme, mitä me muka menetämme, kun pysymme siinä, mitä meille niin uskollisesti ja kärsivällisesti opetetaan ja jaetaan?
jos sinä menet harhaan ja uskonelämäsi perusta on muualla kuin Kristuksessa.
esimerkiksi siinä, että et ota, et koske, et tartu!
ja noudatat näitä neuvoja uskollisesti.
katso, mitä apostoli sanoo Kristuksesta:
"Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään"
jos on jotain uskon sisältöä
jos on joku Jumala
jos on joku maailmankaikkeuden Luoja, eikä tämä ole sattuman leikkiä
jos on joku, joka on Siinailla ilmoittanut tahtonsa
jos on joku oikea Jumala
niin koko tämä jumalallisuus on ruumiillistunut - tullut lihaksi ja vereksi - koko täyteydessään Kristuksessa.
jos olet kristitty ilman Kristusta Jeesusta, sinulla ei ole mitään.
petät vain itseäsi.
"yksi sinulta puuttuu, ja sen mukana kaikki, Kristuksen sisällinen tunteminen"
seppä Jaakko Högman Nilsiän Paavolle
no, toki hienoa, että jumaluus on koko täyteydessään ruumiillistunut Jeesuksessa.
mitä se sitten tarkoittaneekin.
mutta mitä se minuun koskee?
mitä uutta tässä nyt voisi olla vanhalle kristitylle, joka on jo kaiken kuullut ja oppinut?
150 vuotta on tätä tietä kuljettu, eiköhän me tyydytä vain tähän perinneliikkeeseen, hoitamaan sitä aarretta, joka isiltä pojille, äideiltä tyttärille periytyy.
jonka turvin on ennenkin se sillaton virta ylitetty autuaasti.
no niinpä
rikkaat Hän lähettää pois tyhjin käsin
meillä on jo kaikki, emme muuta kaipaa emmekä tarvitse emmekä edes tahdo.
hengessä köyhät ja vaivaiset, jotka kaipaavat elämäänsä todellista Jumalan kosketusta, todellista pyhän läsnäoloa, todellista iloa Herrassa, todellista aitoa teeskentelemätöntä kristillisyyttä
heille Jeesuksella on annettavaa, tuoretta ja raikasta Jumalan Sanaa
eikä mitä tahansa sanaa, vaan suorastaan elävä yhteys Kristukseen uskon kautta.
ihan oikeesti - elävälle kristitylle elävä Jeesus
kas siinä vasta pari, tuli kylmä taikkapa vari
"hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi"
Kristuksen yhteydessä olet myös sinä osallinen jumaluuden koko täyteydestä.
ei jossain siellä, sateenkaaren tuolla puolen, vaan tässä ja nyt
tässä ja nyt
ruumiillisesti
"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois."
Paavali
syntinen luonto riisutaan pois
sanos muuta.
kohan näkis.
"Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista."
Paavali
kasteessa
pyh
pappi loiskuttelee vettä
katsokaa, kuinka teidät on harhautettu pois siitä perustasta, joka on Kristus!
Jumalan kansan liiton merkki on ympärileikkaus
ei juuutalainen poikalapsi voi siihen paljon aata eikä beetä sanoa, kun esinahka terävällä veitsellä - muinoin kiven sirpaleella - leikataan pois.
tytöille ei moista merkkiä ole määrätty.
tämä "Kristuksen ympärileikkaus" annetaan kasteena kaikille, sillä Kristuksessa ei ole miestä eikä naista.
toisille ihan lapsena, toiselle aikuisena, toiselle kuolinvuoteella
Kristuksen ympärileikkaus on kaste, ja siinä ei leikata esinahkaa vaan riisutaan syntinen luonto pois.
osaan kuvitella, millainen myrsky tästä taas nousisi esikoisten parissa.
eihän se noin mene.
mitä se mikko sekoilee ja sotkee Jumalan tiet?
ihmisen täytyy tulla synnintuntoon, kulkea se Vuorisaarnan armontie
ja mikko parka koettaa sanoa
enhän minä sitä sano, mitä sillä on merkitystä mitä sanon
apostoli Paavali sanoo näin Kolossalaiskirjeen toisessa luvussa.
lukekaa itse.
no tästä olemme samaa mieltä
"Te olitte kuolleita rikkomustenne ja ympärileikkaamattomuutenne vuoksi, mutta Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa."
mutta tämä tietysti tapahtui, kun saarnaaja todisti synnit anteeksi Pyhän Hengen voimalla!
no mutta
kuinka te annatte viedä itsenne noin harhaan?
kuinka te sallitte näiden jumalattomien väärien opetusten sotkea Jumalan ihmeellinen Sana?
kuka teiltä on riistänyt totuuden?
kuinka te olette ylpistyneet nöyryydessänne, koska ette koske.
sanot, mutta niinhän on kirjoitettu Kolossalaiskirjeen toisessa luvussa
"Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin."
Paavali
olen saanut synnit anteeksi, ne on minulle todistettu anteeksi ja tahdon sen uskoa!
Jeesuksen nimessä ja veressä
Pidä varasi!
ei turhaan apostoli kirjoita Kolossan nuorille kristityille "Pitäkää varanne"
"Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista."
Paavali
ja vanhaan tottunut esikoisen uskovan korva lopsahtaa - eihän tämä voi olla Jumalan Sanaa.
hän haluaa kuulla sen tutun ja turvallisen perinteisen tämän maailman alkeisvoimiin, ihmisiin ja ihmisten viisauksiin perustuvan opetuksen.
jossa kasteella ei ole mitään todellista merkitystä.
no
eihän se nyt millään voi se vesi yksin tuommoista tehdä, edes sakramenttina Jumalan Sanan kanssa
järkikin sen sanoo
ja eipä ei
Apostolikin sanoo jotain merkillistä, jonka se Luther sitten puolestaan oivalsi niin kirkkaasti nuorena kilvoittelijana luostarissa
jokainen sana on tässä tärkeä
"Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista."
kun uskoitte Jumalaan
usko on se, joka pelastaa
usko on se, joka yhdistää Kristukseen
tapahtukoon sinulle niinkuin uskot
usko tarttuu Jumalan lupaukseen kasteessa, ja se käy toteen
uskon kautta jumaluuden koko täyteys tulee myös sinun osaksesi yhteydessä Kristukseen Jeesukseen
tämmöistä iltaista tutkielmaa perjantaina 18.6. 2010 Kolossalaiskirjeen äärellä
eivät lopu Jumalan Sanan aarteet, syvät ovat sen kaivot, rikas on sen virta
huuhtelee mennessään kaiken roskan, särkee padot, murskaa väärän opin jäätiköt, pesee lakihenkisyyden ja huuhtelee pois laittomuuden
ruuneperki siitä virressä kertoo, tästä aarteesta, joka myös tässä kristillisyydessä tahtoo olla niin halveksittu ja unohdettu
kuten Kolossan naaapurikaupungin Laodikean porukat sanovat
"Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita:
"Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma!
Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.
"Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään.
Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston.
Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet.
Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi!
Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.
"Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen.
"Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille."
Ilm 3:14-22 KR 1992
virsi 183
On meillä aarre verraton,
se kalliimpi on kultaa.
Myös jalokivi kallein on
sen rinnalla vain multaa.
Näin suuren lahjan taivaasta
me saimme omaksemme,
sanansa Herra Jumala
kun antoi aarteeksemme.
Kun ruoste, koi ja aika syö
muun kaiken säälimättä,
kun usein päättyy ihmistyö
valmiiksi ehtimättä,
kun maa ja taivas häviää
ja aika loppuu kerran,
silloinkin horjumatta jää
tuo pyhä sana Herran.
Polvesta polveen matkallaan
se samaa voimaa kantaa.
Ei raukene se milloinkaan,
vaan aina rauhaa antaa.
Ei siitä mitään katoa
muun kaiken hajotessa.
On sanan alku, perusta
Luojassa ikuisessa.
Ah sana kallis, iäinen,
hyljätty monta kertaa!
Ei mikään tieto maallinen
voi sille vetää vertaa.
Lujempaa turvaa meille ken
voi tuoda mistään muusta
kuin armon sana ikuinen!
Se lähti Herran suusta.
Jos Herran sanaan turvasit
muun turvan pettäessä,
jos sanan suojaan pakenit
maailman myrskytessä,
niin löysit paikan siunatun,
saa sydän siellä rauhaa,
sataman löysit suojatun,
ei siellä myrskyt pauhaa.
Kuin vesilintu lahdella
käy alle veden pinnan
ja huuhdottuaan sulkansa
taas nostaa puhtaan rinnan,
niin puhdistuu myös henkemme
sanassa kirkkahassa
ja liikkuvansa tuntee se
olossaan oikeassa.
Siis kiitos, armon Jumala,
nyt lakkaamatta aivan,
kun sinä meille sanassa
osoitat tietä taivaan.
Ken nyt on köyhä, rikas ken
sanasi saatuansa!
Sen kalliin aarteen jokainen
saa pitää omanansa.
Johan Ludvig Runeberg 1857.
Suom. Knut Legat Lindström 1860.
Virsikirjaan 1886.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti