lauantai 19. kesäkuuta 2010

Kolossalaiskirje 3


"Haudatkaa siis se, mikä teissä on maallista:
siveettömyys, saastaisuus, intohimot, pahat halut ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta."
Paavali

no missä kristityn vapaus, vassa mipäys, arvon apostoli?

eikös tässä ole melkoinen lista syntejä?

Siveettömyys - mitä kaikkea se merkitsee?

Intohimot - passiot, mitä ne ovat?

Pahat halut - no niitä on pitkä luettelo pedofiliasta homoiluun ja naapurin rouvan ihailuun

Ahneus - onko tämä nyt niin paha juttu, täytyyhän ihmisen huolehtia vanhuuden turvastaan?

saamme siis saarnan aiheita, miten kristityn tulee elää?


no kun ei!

tässä on melkoinen lista syntisyyttä.

ei tekosyntejä, joissa se syntisyy ilmenee.


eikä Paavali tässä kehota välttämään näitä tekosyntejä.

Apostoli kehottaa pitämään henkilökohtaiset hautajaiset.

hautaamaan sen mikä meissä on maallista.


ja kun sen teemme, pidämme nuo hautajaiset, jääkö jäljelle siis taivaallinen ihminen, joka on

Siveä
Jolla ei ole intohimoja
Jolla on vain hyviä haluja
Joka ei ahnehdi sen enempää rahaa kuin talojakaan tai autoja



Νεκρώσατε οὖν τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, πορνείαν, ἀκαθαρσίαν, πάθος, ἐπιθυμίαν κακήν, καὶ τὴν πλεονεξίαν, ἥτις ἐστὶν εἰδωλολατρία,



nekroso - kuolettaa

lääketieteeseen tulee tästä kreikan kielestä sana nekroosi, kuolio, joka on tappava, jos sitä ei heti hoideta.

psykiatriaan tulee sana nekromania, ihminen, joka himoitsee rakastella kuolleen ruumiin kanssa


mele - jäsen, ruumiinjäsen

gee (gai) - maa, maanpäällinen (meidän maapallo käsitettämme vastaava)

kuolettakaa maalliset jäsenenne


lista tässä kohdassa Kolossalaikskirjettä on sitten:

porneia - haureellisuus (siitä myös epäjumalanpalvelus)

tästä tulevat nykykieleen sanat porno, pornografia

akatharsia - ruumiillinen tai moraalinen likaisuus, "puhtaattomuus"


pathos - sanasta kärsimys tarkoittaen himoa, pahaa halua


kakos - kaikenlaista arvotonta, ala-arvoista, pahaa, ilkeää

tästä tulee kieleemme sivistyssana kakofonia, äänten sekamelska, meteli "paha ääni"

epithumia - kaipaus, himo

pleonexia - kavallus, toiselta vääryydellä ottaminen, ahneus

ja tämä viimeinen, ahneus, on
idololatria - idolien palvontaa
epäjumalien palvontaa


no mihis ne meidän hautajaisemme katosivat?

"Haudatkaa siis se, mikä teissä on maallista: siveettömyys, saastaisuus, intohimot, pahat halut ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta."
Kol 3:5 KR 1992


kysytään Mannisen käännöskomitealta:

"Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne:
haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta"

tämä on tarkka käännös kreikasta - mutta ei hirmu ymmärrettävää suomeksi.

vaan ei ole tuo uudempikaan käännös


koska Paavalin teksti on vaikeata kuvakieltä, jota ei niin vain ymmärrä oikein.


hautaamme sen mikä meissä on maallista?

kuoletamme maanpäälliset jäsenemme?

toinen hautausmaalla, toinen kuoliossa



koetetaan katsoa Kolossalaiskirjeen 3 luvun muun tekstin valossa, mistä apostoli tässä puhuu.

asia on vakava:

"Niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa tottelemattomia ihmisiä."

tämä tietenkin naurattaa aikamme ihmistä - mikä Jumalan viha? Mahtaako Hän rangaista, olla mitenkään enää taivaallisen oikeuslaitoksen ja Tuomarin tehtävissä.

aikamme ihminen ei välttämättä suhtaudu vakavasti Jumalan vihaan.

se taitaa näkyä Suomen kansan elämästä päivälehtien valossa.

uskovat, jotka tällaista puhuvat, papitkin, saavat tietyn maineen.

hauskempi on apostolin opetus "kaikki on luvallista - " jos unohdetaan siitä se "mutta"



jotain uutta on tullut Kolossan kristittyjen elämään, joka on erilaista kuin se entinen meno

"Niiden mukaan tekin elitte, kun olitte niiden vallassa."

apostoli sanoo, että tuommoisia immeisiä tekin ennen olitte, maalliset jäsenenne täydessä vauhdissa ja Jumalan vihan alla totttelemattomuuden tähden.

(tottelematon mille? nämähän eivät Mooseksen lakia tunne, Kolossan kunnon porvarit, pakanuudesta kääntyneet)



apostolin raamattutunnilla saattaa nyt kuulua iloinen "kiitos Herralle" - näin olimme mekin ennen tämän maailman synnissä rypeviä ja pornoilijoita ja siveettömiä ja pahan himon ja halun orjia.

nyt olemme tehneet parannuksen, luopuneet tuosta kaikesta Jumalan armosta, ja elämme tässä kristillisyydessä ilman moisia julkisyntejä.

olemme ne maalliset jäsenemme kuolettaneet ja haudanneet - mitä sanaa nyt käytämmekin nekroosista.

vaan apostoli jatkaa - ja sali menee hiljaiseksi

ups!


nuo suuret julkisynnit

harvapa tässä kristillisydyessä niihin noin vain loksahtaa, maallisten jäsenten himoihin

mutta apostoli tiukentaa valokeilaa


"Luopukaa nyt tekin tästä kaikesta:"

joo joo. olemme luopuneet, emme ole homoja emmekä lesboja emmekä edes kaupan hyllyllä pornoa katsele tai yritämme olla katsomatta joka on sama asia!


"... vihasta, kiukusta, pahuudesta, herjauksista ja siivottomista puheista"

hiljaisuus tulee saliin

ja vanha Aatami ja Eeva alkaa kelata noita sanoja, ja uskonnollinen ihminen toteaa:

"toisen tai kolmannen luokan syntejä, eihän näistä pääse eroon eivätkä nämä niin vakavia ole!"

hän listaa omaa kiukustumistaan, johon toki on aihetta - onhan se ukkeli tai akkeli tai työkaveri ihan mahdoton - ja löytyyhän sitä oikeaa vihaakin.

mutta ei tok! porno on 1. luokan synti - ihmisen seksuaalisuus vietteineen ja vääntöineen - toisen herjaaminen sensijaan - se vähän niinkuin kuuluu tähän lestadiolaisuuteen, eikö totta!


apostoli jatkaa edelleen loksauttamatta korvaa ihmisten järkeilyille:

"Älkää valehdelko toisillenne."


no johan on tiukkapipo

mitä tämä on homoiluun verrattuna? ei yhtikäs mitään

eihän Jumalan viha nyt voi tulla ihmisen päälle noin pienestä asiasta, niitä valkoisia valheita kun tulee ja pitäähän sitä miehen joskus vähän kertoa, miten on elämässä menestynyt.

tai neidon hieman antaa mausteita kuvaukselleen sulhostaan

tai seuravieraan hieman korostaa näitä hengellisiä kokemuksia ja ymmärrystä

ei ihan totuudellisesti mutta mitäs siitä

ihan silkkaa valhetta harvemmin, mutta ehkä siihenkin on tullut langettua - tekona.


sitten siihen käytännön kristilliseen kilvoitukseen, josta Auroora toisella palstalla kertoi ja jota hieman koetin pohtia Raamatun valossa.

apostoli antaa tuommoisen paukauksen meille ihmisille ja puhuu maallisista jäsenistämme (ruumiista)

mites tää nyt oikein toimii käytännössä?

Auroora selitti, että kristittyjen sydämissä asuu Pyhä Henki, joka puhdistaa Jeesuksen verellä, siivoaa ja pitää pahat ajatukset ja erheet näkyvillä, mustat linnut, joita voimme hätistellä tai ainakin estää tekemästä pesää hiuksiimme (Luther)

kristitty saa jumalallisen voiman kilvoitella tekosyntejä vastaan kiusauksen tullen

ei saa leikkiä kiusauksilla eikä antaa niille periksi, tai Pyhä Henki voi lähteä pois.

sanoin puolestani, että tämä on esikoislestadiolaisen hurskauden perusmalli - tai oikeastaan yleisemminkin koko lestadiolaisuuden kilvoituksen malli - kun mukaan tuodaan syntien anteeksi todistamisen antama ilo, armo ja voima syntiä vastaan.


missä hengessä apostoli puhuttelee Kolossan nuoria kristittyjä, jotka ovat iloiten ottaneet vastaan Kristuksen ja saaneet kasteen.

mites tämä maallisten jäsenien - kiukunkin - kuolettaminen oikein tapahtuu.

mihin tämä kaikki uusi elämä krisittynä perustuu?

"Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen."
Paavali



no johan on paketti

ei ollenkaan edes muistuta Aurooran antamaa tai lestadiolaisen perinteen kilvoittelun mallia.


1. vaatteiden vaihto:

olette "riisuneet pois vanhan minänne" eikä vain sitä vaan "tekoineen"

olette "pukeutuneet uuteen"
siis "uuteen minään" vanhan minän sijasta


2. Dynaaminen elämä

tämä "uusi minä" johon Kolossan kristityt ovat pukeutuneet

- uudistuu jatkuvasti

se ei ole joku kerran päälle puettu vaate, joka vuosien mittaan alkaa olla kulunut ja monesta pesusta haalistunut

vaan semmonen ihmeellinen vaate, joka uudistuu jatkuvasti - sanoisinko ajatonta muotia, aina sopiva ja erittäin tyylikäs, suorastaan jumalaisen kaunis!


- oppii

valmiiksi tullut kristitty on ajanut pulkkansa mäntyyn

"tiedän jo kaiken, osaan tämän kristillisen vaelluksen niksit ja mutkat, vanhurskauden valkoinen puku on ylläni ja asiani ovat kunnossa Jumalan ja ihmisten kanssa"

ihmisestä tulee "valmis kristitty, kokenut vaeltaja, vanha konkari" kun hänen silmistään häviää todellinen pyhyys ja oma pyhyys alkaa kelvata.


apostoli vetää sen sijan riman hieman korkeammalle

sinne jonnekin Everestin vuoren huipun yläpuolelle

sinne, josta Jeesus Vuorisaarnassa sanoi

"Olcat sijs teudheliset ninquin teiden Taiualinen Isen teudhelinen on."
Mt 5:49 KR 1548

ja tarkoitti sitä.



"...oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen"
Paavali

"uusi minä" uudistuu jatkuvasti

tänäkin aamuna 19.6. 2010

oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa!

Amen, Halleluja! hyvin kirjoitettu, veli Paavali

kristityn kilvoittelu on jatkuvaa oppimista

ja opiskelun aiheena on sinun Tekijäsi, sinun Luojasi, Hän joka on sinut tyhjästä nyhtäissyt ja puhaltanut sinuun elämän hengen ja kutsunut ihmeelliseen valtakuntaansa.



no

onhan mukava opiskelun aihe

elävä Jumala


mutta eikös se ole vähän semmonen mukana tuleva kylkiäinen, paketti, joka nyt ei ole niin tärkeä kuin se arjen kilvoitus, että emme sitä pornolehteä vilkuilisi?


tässä juuri on homman ydin - mikä erottaa uskonnollisen ihmisen kristitystä.

tässä on se kohta, jossa arvostelen kovasti esikois-farisealaista kristillisyyttä ja vertaan sitä juutalaisuuteen ja islamiin

tässä on Eoksen uskonnon - ihmisen oman uskonnollisuuden - valtakunnan raja

tässä on evankeliumin ydin

jaa että missä?



"oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen"
Paavali

Kolossan kristityt ovat riisuneet vanhat vaatteet, pukeutuneet uuteen vaatteeseen.

joku teistä lukijoista on ehkä nähnyt mainion Tuxedo elokuvan, jossa Jackie Chan saa salaperäisen puvun. Siinä puvussa on merkillisiä voimia, joita hän hiljalleen oppii tuntemaan

(tiedän että perus-essu ei elokuvia katsele, mutta nettiruukun lukijoista joku on saattanut tuon varsin hauskan karate-filmin nähdä - se tehtiin 50 miljoonan dollarin budjetilla ja on tuottanut $104,391,623 USD.)



"oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen"
Paavali

tarkoitus on, että uuteen pukuun pukeutunut kristitty tulee Luojansa kaltaiseksi.

tarkoitus on että ihminen tulee Jumalan kaltaiseksi.

tässä on koko asian ydin ja evankeliumin salaisuus ja Kristuksen salaisuus.



Perkeleen salaisuus on laittomuus.

laittomuuden ihminen.

ihminen, joka rikkoo Jumalan tahdon

epäuskoinen ihminen, joka nousee kapinaan Jumalaa vastaan ja tahtoo tulla kalifiksi kalifin paikalle kuten sarjakuvien Ahmed Ahne.

epäuskoinen lihallinen uskonnollinen ihminen kilvoittelee nappikaupassa, että hänestä tulisi vanhurskas tai että hän eläisi vanhurskaasti.

kristitty sen sijaan ei tyydy moiseen näpertelyyn, vaan tahtoo kerta kaikkiaan tulla Jumalansa kaltaiseksi.


Jumalan salaisuus on Kristus

joka täytti lain

joka oli kuuliainen kuolemaan saakka, hamaan ristinkuolemaan


Raamattu sanoo, että tämä Jeesus on lihaksi tullut Jumalan Sana

jumalisuus joka on ruumiililstunut täydellisesti

"joka on nähnyt minut on nähnyt Isän"

Jeesuksen sanat käyvät tässä niin ihmeellisesti yksiin apostolin opetuksen kanssa että laitan ne tähän laajemmin.

eli kuinka meistä oppilaista tulee Opettajan kaltaisia

kuinka kristitystä tulee Luojansa kaltainen

kuinka meistä tulee täydellisiä, niinkuin meidän taivaallinen Isämme täydellinen on



Jesus sanoi henelle/ Mine olen se Tie/ ia Totuus/ ia Eleme. Eikengen tule Isen tyge/ waan Minun cauttani.

Jos te Minun tundisit/ nin te tosin tundisit mös minun Iseni. Ja nyt te tunnetta henen ia te neit henen.

Philippus sonoi henelle/ HERRA/ osota meille Ise/ ia me tydhyme. Jesus sanoi henelle/ Mine olen nincauuan teiden tykenen/ ia ett sine tunne minua?

Philippe/ Joca Minun näke/ hen mös Isen näke/ Ja quingas sanot/ Osota meille Ise?

Etkös vsko/ ette mine olen Ises/ ia Ise Minus?


meidän Herramme ja Jumalamme, meidän Luojamme

on Jeesus

Israelin kansan Messias kuningas, Voideltu, Khristos



Ne sanat iotca mine teille puhun/ em mine itzesteni puhu/ Mutta Ise ioca minus on/ hen töödh teke.


Jeesuksen sanat ovat Jumalan Sanoja

Jeesuksen teot ovat itse Isän Jumalan tekoja

Kirjoittanut: MikkoL, 19.06.2010 07:59

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Wscocat minua/ ette mine olen Ises/ ia Ise minus. Eli wskocat minua ninen Töiden tedhen iotca mine teen


niin Herra, olet tehnyt tekoja, jotka herättävät meissä uskoa

tahdomme uskoa, että Sinä olet Isässä ja Isä sinussa

uskoa, sillä ymmärtää emme sitä voi


mutta anteeksi uteliaisuuteni, mutta mitä sitten?

mitä tämä merkitsee minulle, joka uskon Sinuun että olet Isässä ja Isä Sinussa?

Kirjoittanut: MikkoL, 19.06.2010 08:00

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Totisest totisest sano' mine teille/ Joca vsko minun päleni/ ne töödh iotca mine teen/ henen pite mös tekemen/ ia wiele swrembita hen tekepi
Jeesus

oho!

onpas paljon sanottu...

njaah... mahtaako tuossa olla kuitenkaan mitään perää

Sinähän herätit kuolleen pojan, äitinsä ainoan, Nainin kaupungissa

minäkö herättäisin kuolleita?


"Totisest totisest sano' mine teille/

Joca vsko minun päleni/ ne töödh iotca mine teen/ henen pite mös tekemen/ ia wiele swrembita hen tekepi/

Sille ette mine menen Isen tyge/
ia mite te Rucoletta Ise minun Nimeeni sen mine teen/ Sen päle ette Ise pite cunnioitettaman Poian cautta."
Jeesus

oho!

että vielä suurempia?

sinä ravitsit tuhansia viidellä leivällä ja kahdella kalalla

minäkö kävelisin veden päällä?



"Mite te anotta minun Nimeni cautta sen mine teen."
Jeesus

oho!

onpas paljon luvattu, kun anomme Jeesuksen nimen kautta asioita.

tosin ei niin, että me sen tässä teemme, vaan Hän sanoo ihan itse tekevänsä


onpa siinä meillä Ystävä!



"Ja minun pite Rucoleman Ise/ ia henen pite andaman teille toisen Lohuttaia'/ ette hene' pite oleman teiden cansan ijancaikisest/

totudhen Hengen/

iota ei Malima taidha sadha. Sille ettei he näe hende/ eike mös hende tunne.

Mutta te tunnetta henen/ sille hen pysy teiden tykenen/ ia pite teisse oleman/

Em mine iete teite Oruoixi/ Mine tulen teiden tygen."


kiitos Herra Jeesus, että et jätä meitä orvoiksi, ilman isää ja äitiä

kiitos Herra Jeesus, että rukoilet Isää ja Pyhä Henki Lohduttaja on meissä iankaikkisesti

kiitos Herra Jeesus ennen kaikkea siitä, että Sinä itse tulet meidän tykömme.


kun Sinä itse tulet - sanat eivät riitä kertomaan!


melkoiset näkymät apostoli piirtää Kolossalaisten kristittyjen silmien eteen siitä, mitä on pukeutuminen uuteen minään

ja riemullinen virsi senkuin vahvistuu!

"Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus."


vaan kaikki ja kaikissa on Kristus!


jos sinä et ole niitä "jeesus-uskovia" niin kiiruhda rakkaan Jeesuksen luo!

oitis ... vaikka et asuisikaan Oitissa


ja sitten tulee tämä käytännön teologia

se ei ole käsky käskyn päälle, pelottelua, uhkailua että Pyhä Henki muuten jättää, jos et tottele, vaan lankeat kiusaajan ansoihin ....

synkkää ja matalamielistä, pelonsekaista tuherrusta ja aherrusta

näin Paavali neuvoo Kolossan ex-pakanoita, joille nyt Kristus on kaikki kaikessa!


Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis!

sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen,
nöyryyteen,
lempeyteen
ja kärsivällisyyteen.


(siinäpä kauniita vaatteita!)


Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin.



Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

(rakkaus tekee KAIKEN täydelliseksi)



ja tuxedo senkun paranee:

"Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.


(kun näkee kristityn, joka ei ole iloinen, tulee huoli, eikö niin)


Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.

Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella

(tässä saamme käyttää vaikkapa Nettiruukkua apuna, toistemme opettamisessa ja neuvomisessa)


ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.

(no vaikka tänään lauantaina 19.6. pyhän Siegfridin kirkossa)


Mitä teettekin, sanoin tai teoin,

tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,

kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

kohdat ovat Kol 3:12-17 KR 1992

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti