tiistai 22. kesäkuuta 2010
Mikä on syntiä? (4)
Apostoli Paavali johtaa ajatuksemme Siinain laista rakkauden kaksoiskäskyyn.
tämä on lain syvä olemus ja sisältö.
"Rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"
tämän Jeesus monasti sanoi ja vielä useammin osoitti, kun tuli kyse synnistä.
mukana on uskon elementti - jonka nimi on armo.
synti-armo-elämä akseli
ei ole
synti-laki-kuolema akseli
männöökös tässä lepertelyssä rakkahudesta nyt siis kunnon teräksinen laki mehtään?
no ei mene.
se laki sen kun kiristyy.
ei riitä, että tuntee Siinain lain
ei riitä, että kilvoittelee jalon farisealaisen kilvoituksen syntiä poispannen
ei riitä, että toteuttaa lain kirjaimen
vaan on täytettävä lain todellinen syvä tarkoitus - rakkaus
tämä ei ole yksinkertaista lain lukemista ja soveltamista, sillä rakkaus on syvä asia
Jumala on rakkaus.
Hän ei vain rakasta.
Hän itse on rakkaus.
se on Jumalan määritelmä:
Jumala ON rakkaus
olemme puhuneet hieman Mooseksesta ja laista, Jeesuksesta ja laista, Paavalista ja laista
nyt kehään astuu Ensimmäisen Johanneksen kirjeen kirjoittaja, vanha arvokas kristitty
joka tuon valtavan määritelmän antaa, että Jumala on rakkaus
1 Joh 4:8
mutta vanhin ei tyydy pohtimaan, mitä Jumala kaikkivaltiudessaan on, vaan sijoittaa tämän pareneesiin, kehotukseen
tämmöistä on lain julistus ja synnin määritelmä, kun sitä katsotaan tästä perustasta, fundamentista
Jumala on rakkaus
Rakkaat ystävät,
rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta.
Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan.
Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän.
Siinä on rakkaus -- ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
Rakkaat ystävät!
Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme.
Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.
Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä.
Me pysymme hänessä ja hän pysyy meissä;
tämän me tiedämme siitä, että hän on antanut meille Henkeään.
Me olemme nähneet, että Isä on lähettänyt Poikansa maailmaan pelastajaksi, ja siitä me todistamme.
Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä Jumala pysyy, ja hän pysyy Jumalassa.
Me olemme oppineet tuntemaan Jumalan rakkauden kaikkia meitä kohtaan ja uskomme siihen.
Jumala on rakkaus.
Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä täyttymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin.
Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin tässä maailmassa.
Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon.
Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa.
Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä.
Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee.
Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt.
Tämän käskyn me olemmekin häneltä saaneet: joka rakastaa Jumalaa, rakastakoon myös veljeään.
1 Joh 4 KR 1992
no siinäpä vasta lain saarnaa rakkauden hengessä
mikä on syntiä?
rakkaudettomuus?
juu
ei ihan pieni synti, esiintyy myös Roomalaiskirjeen hurjissa syntilistoissa
Johanneksen kirjeen kirjoittaja ei sanoja säästele - eikä tuhlaa - vaan sanoo paljon muutamalla sanalla
joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei näe
kuitenkin Jumala on rakastanut ensin.
joka ei rakasta, ei siis ole kokenut Jumalan rakkautta, eikä ole Hänen lapsensa.
siinä se on prikulleen noin
rakkaudetonta kristittyä ei ole
alkoholin orjana olevia kristittyjä on
toistan vielä tuon, mistä voimme tutkia vaellustamme korkeimman lain, rakkauden valossa
"Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä.
Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee.
Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt."
1 Joh 4:19-21
"Tämän käskyn me olemmekin häneltä saaneet: joka rakastaa Jumalaa, rakastakoon myös veljeään."
ja on melkoinen laki!
näin saamme vinon pinon krisittyjä, jotka eivät uskalla vihata veljeään, koska se on kiellettyä.
rakkauden lain ja veljen (ja sisaren) rakastamisen käskyn valossa löydämme syntilistan, joka on hiukka toisen näköinen
- tänään sanoin vihaisen sanan veljelleni, koska en tykkää hänestä
- eilen puuskahdin kaupan kassalla rumasti sisarelleni, joka oli liian hidas
- toissapäivänä kännykässä ilmoitin veljeni tietoon, miten typerä hän on
- olen niin katkera hänelle, en jaksa antaa anteeksi
- mottaisin, jos uskaltaisin
...
joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven
maailman ihmiset antavat tämän kaiken palaa ja riitelevät rajusti ja sopivat hellästi
kristityt saattavat jäädä jumiin - ei ole luvallista vihata, se on Raamatussa kielletty
vaan eipä taida tämä olla vanhimman kirjeen tarkoitus
kärsivällisyys, itsehillintä, vihan patoaminen sisikuntaan, negatiivisten tunteiden kieltäminen, pepsodent iki-hymy, vaikka sydän ärjyisi tuskaa.
the show must go on!
pikemmin 1 Johanneksen kirjeen 4 luku toteaa asian - ei esitä sitä vaatimuksena
koska me olemme saaneet ensin kokea Jumalan rakkautta
no mikäs pikku juttu toi sitten on?
no ei ihan pieni
Jeesus sanoo "hän rakastaa paljon, koska on saanut paljon anteeksi"
kun ihminen saa kokea Jumalan rakkautta
se muuttaa kaiken
sen jälkeen voi aivan iloisesti huutaa vihaisesti veljelle tai sisarelle puhelimessa, mikä pottapää hän on.
veli tai sisar kokee, tietää, luottaa siihen, että
a. on pottapää
b. tuo huutaja oikeasti rakastaa minua
tämä on Jumalan rakkautta
siihen sisältyy rakkaus Totuuteen
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Onko itsetyydytys syntiä. Olen kuullut eri väitteitä puolesta kuin vastaankin. Lisäksi kysyisin, että onko samassa saunominen syntiä? Ennen sekasaunat olivat yleisiä.
VastaaPoistaHei, kiitos kysymästä. Raamattu ei puhu itsetyydytyksestä mitään. Vamhassa testamentissa Oonan keskeyttää yhdynnän ja antaa siemenen valua maahan - sen ajan ehkäisymenetelmä. Oonani synti oli siinä, ettei hän täyttänyt lain vaatimusta tuoda jälkeläinen edesmenneen lesken kanssa.
PoistaSaksassa sekasaunat taitavat olla yleinen käytäntö, onhan se suomalaiseen kulttuuriin tottuneelle outo kokemus. Eikö tässä ole kyse sydämen asenteesta. Millä mielellä sinne lähtee? Puhtaille kaikki on puhdasta, saastaisille kaikki on saastaista.