lauantai 7. maaliskuuta 2015

Jeesus - Jumalan olemusta

Nikea 325:
Ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei tehty,
joka on samaa olemusta kuin Isä

Edelleen Kristuksen kirkon isät nuijivat ja takovat muotoonsa oppia Jeesuksesta Kristuksesta. Kaiken edellä sanotun lisäksi Jeesus on samaa olemusta kuin Isä.


homoousion to Patri
ὁμοούσιον τῷ Πατρί

Kreikankielen kuuluisa sana tässä on homoousios, homo (sama, kr. hetero on eri) ousios (olemus). Kuuluisa, koska ilmaus sisältää niin paljon filosofiaa ja teologiaa ja koska siitä aikoinaan nousi melkoinen äläkkä kristittyjen kesken.

Ettäkö Jeesus samaa olemusta kuin Isä - missä niin on kirjoitettu pyhässä Raamatussa?

Ei missään.

Koko käsite homoousios on kreikkalainen eikä sitä esiinny Vanhan testamentin heprean kielessä.

Ilmausta Jeesuksen olemuksesta ei esiinny missään kohtaa Uuuta testamenttia.

Uskontunnustuksen laatijat käyvät tässä suoraan presbyteeri Ariuksen opetusta vastaan ja Athanasius myönsikin nöyrästi, että he joutuivat harhaoppien torjumisessa käyttämään Nikeassa ilmaisuja, joita ei ole Raamatussa,


Paholaisen hattutemppu
Apostoli Paavali kirjoitti
Sentähden neuvon minä teitä, että te hänen kohtaansa rakkautta osoittaisitte;
Sillä sentähden minä myös olen kirjoittanut, koetellakseni teitä, jos te olette kaikkiin kuuliaiset,
Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotain anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puolesta,
ettemme saatanalta voitetuksi tulisi;
Sillä eipä meiltä ole salattu, mitä hänen mielessänsä on.
2 Kor 2:8-11
Uudemmissa käännöksissä viimeiset jakeet kuuluvat suomeksi
ettei saatana pääsisi meistä voitolle; sillä hänen juonensa eivät ole meille tuntemattomat.

Sielujemme wihollinen on valheen tuhattaituri ja hän todella tietää, miten johtaa ihmisiä harhaan ja myös eksyttää niitä pois Jumalan tuntemisen totuudesta, jotka ovat Pyhän Hengen valossa asiat nähneet.

Hänen taitonsa perustuu erittäin hyvään ja perusteelliseen ihmisen psykologian ja sielun rakenteen tuntemiseen, onhan hän alusta asti ollut kuvioissa mukana ja narutti jo Jumalan välittömässä läheisyydessä olleita Aadamia ja Eevaa.

Paholaisen hattutemppu on tällainen - ja sitä hän käytti taidolla jo Nikeassa ja sitä ennen ja käyttää yhä tänäpäivänä, joten ole varoitettu, mitä hänellä on mielessä!

Pahaa aavistamattoman ihmisen luo Paha tulee kätkeytyneenä ja näyttää oikeassa kädessään jotain kaunista, hurskasta, järkevää, tietyllä tavoin terävän pistelevää, että "näinhän tämä on".

Ja niin uhri lumoutuneena alkaa tuijottaa tuota oikeassa kädessä olevaa kaunista, mitä se sitten onkin, kun Paholainen vasemmalla kädellä tyhjentää hänen taskunsa kaikesta arvokkaasta ja pistää sinne ihan mitä soopaa vaan.

Ettäkö ei toimi?

Voi veikkoseni, tämä hattutemppu toimii paremmin kuin taikurin hattu!


Ariuksen helmi ja sonta
Presbyteeri Areios oli hurskas pyhä mies, jonka askeettisessa vaelluksessa ei ollut kenelläkään moitteen sijaa, pikemmin ihailun aihetta, ja joka tunsi Raamatut alusta loppuun ja lopusta alkeen pystyen keskustelemaan aikansa johtavien kirkonmiesten kanssa mistä tahansa.

Tätä jaloa egyptiläistä kristittyä S.aatana käytti hattutemppunsa kanssa, joka on tässä Nikean uskontunnustuksen kohdassa paljastettu.

Arius näet sanoi, Raamatulla perustellen, koska on Isä ja Poika, niin Isän on täytynyt olla ennen Poikaa joten oli aika, jolloin Poikaa ei ollut.

Mitäs tähän kauniiseen ja terävään havaintoon ihminen voi muuta sanoa, kuin että kyllähän tuo kuulostaa järkevältä - jos Isästä syntyy niin on aika, jolloin ei ole vielä syntynyt.

Tätä sitten kristityt pähkäilevät musitaen Ariuksen tavoin Sananlaskun sanan Viisaudesta, "sinä loit minut töittesi esikoiseksi" - luotuhan tuo siis Raamatun mukaan on, Sofia, Viisaus joka on Logos, Jumalan Sana....

Mitäs tässä auttaa muu kuin haroa hiuksiaan, että totta vie, niinhän siellä on Raamatussa kirjoitettu. Mites tämä juttu nyt on.

Siinä sitten kristitty pähkäilee Ariuksen terävää ja hieman pistäen rauhaa häiritsevää opetusta, kaunista helmeä joka kimaltelee Perkeleen oikeassa kädessä.

Eikä huomaa, kuinka Wihollinen vasemmalla kädellä tuikkaa kristityn mieleen täysin perättömän lauseen - Jeesus on siis eri olemusta kuin Isä!

Tämä viimeinen opetus vilahtaa sisään, kun kristitty ei huomaa mitään muuta kuin puntaroida järjellään Ariuksen talonpoikaisjärkeen menevää raamatullista opetusta, oli aika, ettei Jeesusta ollut, Isä ei ollut vielä synnyttänyt, Jeesus on pienempi kuin Isä, kuten Hän itse Johanneksen evankeliumissa sanoo (Joh 14:28) ja Sananlaskut puhuvat viisauden luomisesta (Snl 8:22).... mites tämä nyt oikein on?

Asiallisia ja hyviä kysymyksiä.

Mutta niillä ei ole mitään tekemistä sen valheellisen väitteen kanssa, jonka Arius esittää myös, ja Paha henki hänen kauttaan, että Jeesus on muka eri olemusta kuin Isä.


Uskontunnustuksen rajaukset
Nikea 325 siis leikkaa terävällä veitsellä pois valheellisen väitteen, ja tunnustaa uskoa Jeesukseen, joka on - kreikan filosofian kieltä käyttäen - samaa olemusta (homoousios) Isän kanssa.

Näemme tästä, että uskontunnustukset toisaalta sanovat, mitä uskotaan, mutta toisaalta myös rajaavat pois, mitä ei uskota.

Tämä työskentely oli erityisen merkittävää uskonpuhdistuksen aikaan, kun uskon sisältöä reippaasti puhdistettiin eksytyksistä ja harhoista, joita Kristuksen kirkkoon oli vuosisatojen myötä tarttunut. Sanatarkkuus oli olennaista, käsiteanalyysi ja termien teologinen tulkinta.


Opillinen tarkkuus kristityn elämässä
Eipä haittaisi tänäänkään, jos esikoislestadiolaiset saarnaajat hieman ottaisivat oppia Nikean isistä ja Lutherista ja tämän oppineista ystävistä, ja paneutuisivat uskon sisällön setvimiseen, miten on ja miten ei ole.

Sinä, lukijani, varmasti teet tätä itse jatkuvasti - ja myös tätä kirjoittamaani sarjaa seuratessasi - ja hyvin teet kun asioita itsenäisesti arvostelet Kristuksen opin valossa!



P.S.
Sana "olemus" esiintyy yhden kerran suomenkielisessä Raamatussa Saarnaaja 7:24

Kaukana on kaiken sisin olemus, syvällä, syvällä -- kuka voi sen löytää?
KR1992

Kaukana on kaiken olemus ja syvällä, syvällä; kuka voi sen löytää?
KR1938

Kaikkia senkaltaisia olen minä viisaasti koetellut; minä ajattelin: minä tahdon olla viisas, mutta se kulki kauvas minusta:
KR 1776

Septuagintassa hepreankielistä ilmausta ei tässä ole käännetty sanalla ousios.vaan olla verbiin rakentuen ὑπὲρ ὃ ἦν hyper ho en

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti