sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Tuli lihaksi - inkarnaatio

Nikea 325:
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas,
tuli lihaksi ja tehtiin ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
Hän kärsi ja kolmantena päivänä nousi ylös,
astui ylös taivaisiin,
mistä hän on tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Välivaihe
Nikean uskontunnustus puhuu ensin Isästä Jumalasta, Kaikkivaltiaasta (pantokrator) taivaan ja maan Luojasta.

Sen jälkeen se puhuu Jumalan Pojasta määritellen Isän ja Pojan suhdetta huolellisesti harkituin ilmauksin ja torjuen presbyteeri Areioksen opetuksia.

Näiden taivaallisten asioiden jälkeen uskontunnustus tulee alas maanpäälle tänne meidän ihmisten pariin.

Ennenkuin kohtaamme meille apostolisesta uskontunnustuksesta niin tuttua opetusta Jeesuksesta, Nikeassa on välivaihe, koplaus taivaan ja maan välillä, joka ansaitsee paljon huomiotamme. Taitaapi olla niin, ettei ihmisen elinikä riitä tämän asian tutkisteluun Pyhän Hengen antaessa valoa Jumalan Sanan ihimeellisen kirkkaaseen säteilyyn, jota järki ei käsitä.


Miksi Jeesus?
Uskontunnustus vastaa mielenkiintoisesti kahdella ilmauksella
  • meidän ihmisten tähden 
  • meidän pelastuksemme tähden

Monet Jumalan lapset menevät tämän ohi huomaamatta, että Jeesus Kristus on tullut tänne koko ihmisen - koko elämän ja kaiken mitä siihen liittyy - tähden. Heille riittää tuo jälkimmäinen, Jeesus on Pelastaja.

Mutta kun saamme sydämissämme uskoa ja käsittää, että taivas ja maa on luotu Kristuksen kautta, on helpompi tajuta, että Herra Jeesus Kristus todellakin voi ja tahtoo auttaa aivan kaikessa, mikä meidän elämäämme koskee.

Älä siis työnnä Jeesusta Pelastajaa nurkkaan lauantain päiväseuroihin tai sunnuntain kirkkoon, vaan anna Hänen hallita koko elämääsi Sunnuntaista launtaihin, kaikkea, mitä elääksesi työtä teet, kaikkia ihmissuhteitasi, kaikkea terveyttäsi ja sairauttasi, kaikkea auton ostosta asunnon valitsemiseen ja vaikka T-paidan valintaan kaupassa.

Elämä Jeesuksen Kristuksen kanssa on elämää sinut läpikotaisin tuntevan Ystävän kanssa, jolle ei tarvitse selitellä mitään. Hän tietää kaiken - varmasti enemmän sinusta kuin sinä itse tiedät tai välittäisit kenenkään muun tietävän.

Armo ja Totuus. Pelkkä armo on usein tyhjää lepertelyä, pelkkä totuus on usein julmaa tuomiota, jolta ihminen suojautuu Sielunvihollisen innokkaalla avulla.

Näin siis Jeesus on tullut tänne alas meidän ihmisten tähden, että meillä olisi elämä ja yltäkyllin.

Jeesus on tullut tänne alas meidän pelastuksemme tähden, josta iankaikkinen kiitos Hänelle!


Inkarnaatio
Taivaan ja maan välijaksossa, siirrossa, Nikea on hyvin lyhytsanainen valtavan mysteerin, salaisuuden edessä

astui alas,
tuli lihaksi ja tehtiin ihmiseksi,

Siinäpä aihe, inkarnaatio, lihaksi tuleminen!

Sen perustana on Kristuksen pre-eksistenssi, tuo mitä Nikea niin syvällisesti ruotii - Jeesus ennen ihmiseksi syntymistä.

Apostolinen mainitsee "astui alas helvettiin" ja sitten "astui ylös taivaaseen" mutta Nikea sanoo ensin "astui alas taivaasta"

Sieltä taivaasta Hän tuli alas, sai ruumiin, ja asui meidän keskellämme.

Tämä johannekselainen opetus ei suinkaan ole ainoa kristologia, opetus Jeesuksesta, joka Uudessa testamentissa esiintyy. Mutta Nikean kautta siitä on tullut kristillisen uskon peruspilari.
Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän seassamme, (ja me näimme hänen kunniansa niinkuin ainoan Pojan kunnian Isästä,) täynnä armoa ja totuutta.
Joh 1:14


Virsi 19 

In natali Domini

1.
Syntyi tänne Jumala
neitsehestä puhtaasta.
Sana tuli lihaksi,
rikas tuli köyhäksi.
Kiitos olkoon Jumalan,
kun hän saapui Pojassaan
armahtamaan luotujaan.

2.
Paimenet nyt valvovat,
enkeliltä kuulevat:
Syntynyt on lapsonen,
Vapahtaja ihmisten.
Kiitos olkoon Jumalan,
kun hän saapui Pojassaan
armahtamaan luotujaan.

3.
Halvan tallin hämärään
lähtevät he etsimään.
Siellä nukkuu seimessä
maan ja taivaan tekijä.
Kiitos olkoon Jumalan,
kun hän saapui Pojassaan
armahtamaan luotujaan.

4.
Äidin rintaa tarvitsee
hän, ken kaikki ravitsee.
Lapsi hän on turvaton,
vaikka kaiken Herra on.
Kiitos olkoon Jumalan,
kun hän saapui Pojassaan
armahtamaan luotujaan.

5.
Yli ymmärryksemme
todella käy armo se,
jonka Herra tarjoaa,
langenneille lahjoittaa.
Kiitos olkoon Jumalan,
kun hän saapui Pojassaan
armahtamaan luotujaan.

6.
Tätä taivaan armoa
nauttikaamme uskossa.
Siinä meillä autuus on,
riemu puhdas, loputon.
Kiitos olkoon Jumalan,
kun hän saapui Pojassaan
armahtamaan luotujaan.

7.
Auta, Jeesus, että me
juhlaasi nyt vietämme
kunniaksi nimesi,
elämämme voimaksi.
Kiitos olkoon Jumalan,
kun hän saapui Pojassaan
armahtamaan luotujaan.

Latinalainen In natali Domini 1400-luvulta. 
Suom. Hemminki Maskulainen virsikirjaan 1605. 
Uud. Bengt Jakob Ignatius 1824, 
Carl Gustaf von Essen 1867, 
komitea 1984.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti