Ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,Nikean uskontunnustus puhuu Jumalan Pojasta, joka on syntynyt Isästä.
Jumalan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei tehty,
Meidän kielenpäällemme nousee kuitenkin apostolisen uskontunnustuksen tuttu ilmaus "sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta".
Nikea jatkaa myöhemmin varsin mutkikkaasti ja painavin ilmauksin:
joka meidän ihmistenNeitseestäsyntyminen on kuitenkin meitä ihmisiä paljon lähempänä kuin ajatus joskus ennen maailman luomista tapahtuneesta Jumalan Pojan syntymisestä Isästä.
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas,
tuli lihaksi ja tehtiin ihmiseksi,
Mitä tässä oikein tapahtuu?
Logos-kristologia
Nikean ensimmäisen kirkkolliskokouksen piispat eivät keksineet omasta päästään uskontunnustuksen opetusta Jumalan Pojasta, joka on syntynyt Isästä ennenkuin Jeesus Nasaretilainen syntyi neitsyt Mariasta Betlehemissä Daavidin kaupungissa noin 2000 vuotta sitten.
Uskontunnustuksen kirjoittajien joukossa tärkeä on ilmeisesti ollut Jerusalemin piispa Makarius (k. 335) ja Aleksandrian piispan sihteeri, tuolloin vain 27 vuotias Athanasius (297 - 373) vahva taustavaikuttaja, He eivät turhia järjen päätelmiä kirjoitelleet.
Nikean uskontunnustuksen lauseet Jumalan Pojasta ennen Jeesuksen syntymää ovat syvällisiä ja perustuvat Johanneksen evankeliumin kuuluisaan alkuun.
Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.Tämä on Uuden testamentin upeimpia kristologisia - meidän Herraamme Jeesusta Kristusta - kuvaavia tekstejä. Siinä kaikuu koko Raamatun ensilehdiltä maailman luomisen syvällisyys, jossa Juman Sana asetetaan kaiken ytimeen.
Tämä oli alussa Jumalan tykönä.
Kaikki ovat sen kautta tehdyt, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on.
Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus,
Ja valkeus paistaa pimeydessä, jota ei pimeys käsittänyt.
Yksi mies oli lähetetty Jumalalta, jonka nimi oli Johannes:
Se tuli valkeudesta todistamaan, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
Ei hän ollut valkeus, mutta hän oli lähetetty valkeudesta todistamaan.
Se oli totinen valkeus, joka valistaa kaikki ihmiset, jotka maailmaan tulevat;
Se oli maailmassa, ja maailma on hänen kauttansa tehty, ja ei maailma häntä tuntenut.
Hän tuli omillensa, ja ei hänen omansa häntä ottaneet vastaan,
Mutta niille, jotka hänen ottivat vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle,
Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat.
Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän seassamme, (ja me näimme hänen kunniansa niinkuin ainoan Pojan kunnian Isästä,) täynnä armoa ja totuutta.
Joh 1:1-14
VT tausta
Johanneksen evankeliumin Jumalan Sana teologian (logos) taustalla taas on nähty Vanhan testamentin Sananlaskujen Viisaus (kr. Sofia)
Ja onhan siellä kirjoitettu "ja Jumala sanoi" - heprean "vajomer elohim" ויאמר אלהים
Raamatun avaus, sen ensimmäinen jae, sanoo että "alussa Jumala loi" - bereshit bara elohim בראשׁית ברא אלהים
lausessa on heprean juuri rosh, pää, ensimmäinen, joten näinkin sitä voi tulkita "Ensimmäisessä Jumala loi taivaan ja maan"
Kristus on seurakunnan pää, mutta Hänessä Isä Jumala on luonut taivaan ja maan, Hän on näin myös "luomakunnan pää"
Uskon salaisuus, mysteeri
Nikean uskontunnustus tuo siis esiin logos-kristologian, johannekselaisen opetuksen Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta, joka on ollut ennenkuin Jeesus syntyi neitsyt Mariasta.
Apostolinen uskontunnustus on tässä yksinkertaisempi, eikä mainitse tätä ihmeellistä Raamatun opetusta, jota ihmisen on hyvin vaikea ellei mahdoton järjellään käsittää. Kyseessä onkin uskon tunnustus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti