Videossa veisataan virsi 78, mutta siinä ei ole kuvaa
Nikea 325:
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas,
tuli lihaksi ja tehtiin ihmiseksi,
kärsi.
nousi kolmantena päivänä kuolleista ja astui taivaisiin
τὸν δι' ἡμᾶς τοὺς ἀνθρώπους καὶ διὰ τὴν ἡμετέραν σωτηρίαν κατελθόντα
καὶ σαρκωθέντα καὶ ἐνανθρωπήσαντα,
παθόντα
καὶ ἀναστάντα τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ, καὶ ἀνελθόντα εἰς τοὺς οὐρανούς,
Nikean uskontunnustus 325 ei mainitse sikiämistä Pyhästä Hengestä eikä syntymistä Neitsyt Mariasta, vaan tyytyy Johanneksen evankeliumin lyhyeen ilmaisuun "tehtiin ihmiseksi". Siinä ei myöskään mainita Pontius Pilatusta eikä Jeesuksen kuolemaa.
Konstantinopolissa 381 tätä kohtaa uskosta Jeesukseen täydennettiin monin uskonlausumin:
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
ja syntyi ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
kärsi kuoleman ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella
Nikean tynkä tunnustus
"joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas, tuli lihaksi ja tehtiin ihmiseksi, kärsi.nousi kolmantena päivänä kuolleista ja astui taivaisiin"
Nikean tunnustus 325 on tynkä, mutta se kiinnittää huomiomme Jeesuksen täysin omituiseen tapaukseen, joka on haastanut ja haastaa ihmisen järjen toivottamaan painiin - kuka tämän voi käsittää uskolla tai ilman?
Kun ensin on ylistetty Jeesusta ja todistettu, että Hän on tosi Jumala jonka kautta koko maailma on luotu ja sitten kerrottu, että Hän tuli alas taivaasta ja syntyi ihmiseksi meidän ja meidän pelastuksemme tähden, ei kuitenkaan anneta mitään selitystä, mitä sitten tapahtui.
Jeesus tuli ja kärsi.
Mitä järkeä tässä on?
Kärsimys johti kuolemaan, jota ei mainita. Näemme sen siitä, että Jeesus nousee ylös (anastasis) kolmantena päivänä.
Eikö ole erikoinen Pelastaja meillä?
Virsi 78
1.
Vieraalla maalla kaukana
on kumpu kivinen.
Sen koloon kerran iskettiin
puu ristin muotoinen.
2.
En, rakas Jeesus, ymmärtää
voi kärsimystäsi,
vaan luotan, että sovitit
myös minun syntini.
3.
Sä kuolit, että pääsisin
Jumalan lapseksi
ja taivaan tiellä seuraisin
sinua, Herrani.
4.
Taivaaseen portin aukaisit,
kun voitit kuoleman,
ja siksi aina sinua,
oi Jeesus, rakastan.
Cecil Frances Alexander 1848.
Ruots. Britt G. Hallqvist 1955.
Suom. Jaakko Haavio 1962.
Virsikirjan lisävihkoon 1963.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti