torstai 21. lokakuuta 2010

Tahdotteko tekin mennä pois?

Herra Jeesus Kristus
Jan van Eck (1395-1441) St. Bavo katedraali, Ghent

Jeesuksen seurasta on ennenkin lähdetty oikein porukalla:

Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.

Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."

Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.



Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: "Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?"

Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille:

"Loukkaako tämä teitä?

Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!

Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä. Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko."

Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.

Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".

Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.

Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"

Joh 6:52-67 KR 1938



kahteen kertaan mainitaan "monet hänen opetuslapsistaan"

kyse ei siis ole "kirkosta jo eronneista" epäuskoisista, vaan tavallisesta kirkkokansasta, ssellaisesta esimerkiksi, joka on kastettu opetuslapsiksi Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon

"menkää ja tehkää kaikki kansat" - myös suomalaiset - " minun opetuslapsikseni kastamalla heitä ja opettamalla heitä pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää . Ja katso, minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti" - myös kuluvana vuonna 2010 ja uutena vuonna 2011.



kuulumalla kirkkoon Jeesuksen opetuslapset osallistuvat Herran pyhälle Ehtoolliselle.

Heidät kutsutaan syömään ja juomaan Jeesuksen ruumis ja veri.

kuulostaa ehkä tutulta, mutta kun vapaasti ajatteleva epäuskoinen ihminen kuulee moista kieltä, se on hänen korvissaan toisaalta järjetöntä ja toisaalta "kovaa puhetta".

ihmissyöntiä

ihmisen veren juontia.

tästä jo kunnon pakanallinen roomalainen kimpaantui ja heitti moiset kannibaalit leijonien ruoaksi. "...mitä ne siellä salaperäisissä keskinäisissä kokoontumisissaan oikein puuhaavat.."



miten kirkosta eroavalle sitten käy?

no - hän lähtee pois Jeesuksen seurasta

hän lakkaa syömästä Jeesuksen ruumista ja verta, sillä se ei hänelle enää kirkosta eronneena kuulu

(voihan sinne mennä salaa, mistä ehtoollisen jakaja tietää - mutta tämä on vastoin omaatuntoa ja rehellisyyttä)

hän menettää elämän sanat ja yhteyden Jumalaan.

hän valitsee itselleen "kadotuksen"
eli iankaikkisen eron Jumalasta.



kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.

jolla ei ole seurakunta äitinä sillä ei ole Jumala isänä.

näin opetti kirkkoisä Kyprianus kauan sitten alkukirkon aikana.

....
huomatkaamme että tuohon aikaan ei varsinaisesti ollut nykyisiä hajaannuksen ajan kirkkoja nimineen ja perinteineen.

kyse on Kristuksen kirkosta, ei jostain kirkkokunnasta kuten esim. Suomen ev.lut. kirkko.

...
toki joku eroaa kirkosta liittyäkseen johonkin muuhun uskontokuntaan, esimerkiksi ortodokseihin, helluntaialisiin tai vapaakirkkoon - se on silloin eri asia kuin mitä "eroa kirkosta" palvelu ajaa takaa.



asia on aivan selvästi sanottu Johanneksen evankeliumissa, missä Jeesus puhuu kovia sanoja omille seuraajilleen (ei ulkopuolisille)


Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. "


kun Jeesuksen ruumiin ja veren syöminen lakkaa - epäusko voittaa - lähdetään tästä junasta asemalle eikä päästä perille sinne, mihin Jeesus omansa lupaa viedä.

Ehtoollista nauttivalla on iankaikkinen elämä ja Jeesus itse henk. koht. herättää hänet kuolemasta.

Kirkosta eronnut katkaisee itsensä tästä elämän puusta, eikä Vapahtajan rakkaat kasvot ole siellä vastassa, kun kuolemasta herätään.

sillä jokainen ihminen herätetään kuolleista vastaamaan teoistaan tässä elämässä, kuuluipa kirkkoon tai ei.



Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio, samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.
Heb 9:27-28 KR 1938



onko kirkko siis "pelastuslaitos" iankaikkiselta kuolemalta - sillä kaikkihan me kuolemme, kuten meille on määrätty?

on

pelastuvatko kaikki kirkkoon kuuluvat?

eivät


ovatko maailmanlaajasta Kristuksen kirkosta eronneet kadotettuja

ovat

kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.



monet Jeesuksen opetuslapsista - siis iso joukko kirkkokansaa aikamme kielellä - lähti pois eli erosi kirkosta

miksi?

koska he eivät sietäneet kuulla Jeesuksen omituista opetusta "syökää minun ruumistani, juokaa minun vertani"

tämä oli kovaa puhetta

ja on - jos pysähdymme sanojen merkitystä ajattelemaan

täysin järjetöntä siinä mielessä että se ei mene siis ihmisen järkeen.

hulluutta suorastaan

"Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi."
1 Kor 1:25 KR 1992


no kriisi iski porukkaan ja väki alkoi lähteä hulluja puhuvan Jeesuksen luota pois

mitäs Mestari?

"älkää lähtekö, vaan pysykää luonani ja tämä asia kyllä teille selviää"

njaah

"en minä sitä niin tarkoittanut, kuin te luulette, vaan todellinen merkitys on tämä..."

blaah

Jeesus pisti pökköä pesään --- näin aivan kuin ajoi luotaan nämä opetuslapsensa



Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";

ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen tullut alas taivaasta'?"

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.

Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.

Joh 6:41-45 KR 1938



ollaan tietyllä vedenjakajalla

ne lähtevät pois, joita Isä Jumala ei vedä Jeesuksen luo

eli pökköä pesään vaan!!


Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: "Loukkaako tämä teitä?

Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!

Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
Joh 6:61-63



ongelma tällä vedenjakajalla on se, että kirkkokansassa on muutamia, jotka eivät usko.

tässä on oiva tilaisuus näyttää epäuskonsa todeksi, erota kirkosta ja tallustaa vapauteen

lakata kastattamasta omia lapsiaan kirkon jäseniksi ja lakata ottamasta vastaan iankaikkisen elämän lääkettä, syömästä ja juomasta Jeesuksen verta.

Jeesus sanoi heistä näin:

Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko."

Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.

Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
Joh 6:64-65



kirkosta eroava ei usko ja Jumala ei ole antanut hänelle sitä sisäistä vetoa Jeesuksen luo, jota ilman ei kukaan voi Hänen luokseen tulla.

on kirkon irtolainen epäuskonsa tähden ja irtoaa kirkosta.

(puhun tässä koko ajan Kristuksen maailmanlaajasta kirkosta - en jostain tietystä kirkkokunnasta)



väännetään hieman rautalankaa

a. Jeesus puhuu kovia, järjettömiä, vasten ihmisyyttä olevaa kannibalismia

b. Jeesuksen seuraajat, kirkkokansa, loukkaantuu Hänen sanoihinsa

c. Jeesus pistää entistä rankempaa tekstiä, joka kerrassaan kampittaa järkevän kristityn

d. monet lähtevät pois Hänen luotaan

e. Jeesus tietää alusta asti, aivan kastealtaan ääreltä, ketkä ne ovat, jotka eivät usko Häneen



no

pieneksi kävi porukat Kapernaumissa, Jeesuksen toiminnan keskuksessa

kansansuosio meni (tuli taas takaisin, Hoosiannaa! huudettiin ja sitten Ristiinnaulitse!)

Jeesus katselee pölyn laskeutuvan, kun porukat tallustavat kukin taholleen päätään pudistellen.

jokunen nynny siihen jää seisoskelemaan, kannibalistin läheisyyteen, joka meinaa nousta korkeuksiin.

"Loukkaako tämä teitä? Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!" Joh 6:61-62




"Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa."
Joh 6:66

yksinäinen mies, jolla ei ole mihin päänsä kallistaa vaikka ketuillakin on luolansa ja linnuilla pesänsä.

hiljaa ja nöyrästi Hän kysyy valitsemiltaan

Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
Joh 6:67


Pietari on taas suuna päänä ja ensimmäisenä ehättää vastaamaan.

onhan maailmassa monenmoista

on muita uskontoja ja uskonnottomia sosiaalisia menoja syntymästä, nimenantamisesta kuolemaan, on harrastuksia, tiedettä, taidetta, kulttuuria... tekemistä riittää

kirkolla kun on vaan se yksi juttu - iankaikkisen elämän sanat, Jumalan Sana, jota siellä pidetään esillä sakramenttien, saarnan ja opetuksen kautta ja jossa tahdotaan palvella ja palvoa Jeesusta.

jolla ei ole kirkkoa äitinä, sillä ei ole Jumalaa isänä.

Jumalan lapset, Jeesuksen opetuslapset ja seuraajat, ovat vaeltavaa kirkkokanssa, kirkkoveneen soutajaa, Siionin tien kulkijaa ... kuka mitäkin, mitä, missä, milloin... enempi tai vähempi uskovaa

mutta heidän yllään, ympärillään kaikuu kaikkialla Jumalan Sana.



Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.

Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"


Simon Pietari vastasi hänelle:

"Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat; ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."

Joh 6:68-69



ai kun suloista

happy end!

onnellinen loppu, uskollisten joukko jää Jeesuksen seuraan ja uskoo, että Hän on Jumalan Pyhä (niinkuin onkin)

ja että Jeesuksella on iankaikkisen elämän sanat

Kirkossa - ja vain kirkossa - julistetaan ja sakramenteissa koetaan todeksi pelastus iankaikkisesta kadotuksesta.

kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.
(Kyprianus)

semmonen amerikkalaisen filmin hyvän mielen antava päätös kertomukselle kirkosta eroamiselle?

no kun ei

Jeesus on sitten hankala!

Hyvä, mutta hankala.



Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat; ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."


Jeesus vastasi heille:
"Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."


Joh 6:68-70 KR 1938



evankeliumi kyllä sitten heti selittää, ketä Jeesus tarkoitti.

mutta porukalle se selvisi vasta paljon paljon myöhemmin ja kovia sanoja sai Simonkin Mestarilta kuulla (mene pois luotani, perkele)

tosi hankala tyyppi.


näin olemme tutkineet varhaista massojen eroa kirkosta Johanneksen evankeliumin 6 luvun mukaan.

veisataan sitten vielä aamuvirsi


Virsi 197
Ajasta aikaan varjellut
Herra on kirkkoamme,
sanallaan meitä ohjannut
kaikissa vaiheissamme,
vieläkin tahtoo siunata
kansaansa köyhää armolla,
tarjota taivahan rauhaa.

Taivasten yltää taivaisiin
kunnia kuninkaamme,
kuitenkin halpaan temppeliin
luoksemme Herran saamme.
Siunaten armolahjoillaan
Herra on seurakunnassaan
kansansa keskellä täällä.

Kaste ja usko yhteen näin
kirkoksi meidät liittää.
Kristusta täällä vierekkäin
elävät kivet kiittää.
Joskus vain kaksi yhdessä
on koolla Herran nimessä,
silloinkin Kristus on läsnä.

Tänne kuin äidin armaan luo
johdata, Herra, meitä.
Henkesi lahja meille suo,
suojaasi meidät peitä.
Lähetä kirkko maailmaan
kutsua suurta kantamaan
keskellä aikojen pauhun.

Kirkkoon kun kellot kutsuvat,
suo sinne tiemme johtaa,
niin että kasvos armahat
kansasi siellä kohtaa.
Sinua, Herra, kiitämme!
Ristisi voitto kaikille
tuonut on autuuden toivon.

Nicolai Frederik Severin Grundtvig 1837.
Suom. Lauri Pohjanpää 1923. Uud. komitea 1937. Virsikirjaan 1938.
Säk. 3 suom. Anna-Maija Raittila virsikirjaan 1986.



totta puhuen Jeesus on niin hankala tyyppi, että minun on hyvin vaikea uskoa kenenkään, joka Hänet lähemmin tuntee, tahtovan hakata itseään irti tästä Viinipuusta.

taivaassa, maan päällä, maan alla, koko maailmankaikkeudessa ei ole meille annettu mitään ihanampaa, ylistettävämpää, suurenmoisempaa kuin meidän Herramme Jeesus Kristus, Jumalan ainoa Poika.

2 kommenttia:

  1. Osuva ja hyvä teksti!!
    Koskettava tuo kysymys alussa, Tahdotteko tekin mennä pois?

    Minulle on tämän erobuumin aikana tullut vaan mieleen kuivat lehdet ja roskat joita tuuli kuljettaa kasapäin tiettyyn suuntaan.

    VastaaPoista
  2. Kirkko ei ole autuaaksi tekevä ja muuallakin julistetaan elävää, pelastuksen sanomaa.

    Kirkko on instituutio ja enemmän maailmaa hyväilevä kuin Jeesuksen sanoman seuraaja.

    On vain yksi todellinen seurakunta, Jumalan seurakunta, uskovat, joilla on yleinen pappeus johdattamaan eksyneitä, niitä joita Jumala kutsuu.

    VastaaPoista