"Viattomien lasten autuus" tarkoittaa sellaista käsitystä kristillisyydessä, jonka mukaan ihmisten lapset syntyvät paratiisimaisessa viattomuuden tilassa.
Vastasyntynyt vauva äidin rinnalla maitoa imemässä, keskosena syntynyt pienokainen keskoskaapissaan, abortissa tai muuten kuollut ihmisen alku.
Eivät nämä ihmisen lapset tiedä mikä on hyvä tai mikä on paha eivätkä ole syyllistyneet mihinkään Jumalan tahdon rikkomiseen.
Tämän opetuksen mukaan on täysin samantekevää, mihin kansakuntaan, rotuun, kieliryhmään, uskontokuntaan tämä viaton lapsi kuuluu.
Jos Jumala kutsuu tästä elämästä viattoman lapsen, hänet otetaan taivaan kotiin. Siellä näitä syyttöminä kuolleita onkin paljon, ja aikuisenkin tulee kääntyä ja tulla lapsen kaltaiseksi, luottavaiseksi, viattomaksi Jeesuksen veressä - sillä taivasten valtakunta on lasten kaltaisille.
Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
Mt 18:1-6 Biblia 1776
Jeesus asettaa itse lapsen esimerkiksi taivasten valtakunnan kansalaisesta.
Raamatussa on myös useampia mainintoja siitä, että kasvava lapsi ei vielä osaa erottaa hyvää ja pahaa toisistaan - "ei ole syönyt hyvän ja pahantiedon puusta"
"Aatamin omena" tulee murrosikäiselle nuorelle miehelle kertomaan aikuistumisesta.
Juutalaisuudessa on ajatus siitä, että 12 vuotiaana poika tulee lain ikään. Hänelle aletaan opettaa Jumalan lakia, Hänen tahtoaan.
nykyään myös tytöt tulevat lain ikään - on sekä Bar Mitzva että Bat Mitzva juhlia perheessä - samantapainen kuin kristittyjen rippikoulu, jossa ikä vaihtelee kirkkokuntien ja kulttuurien mukaan.
mutta on siis tuo ikä, jossa ihmisestä tulee vastuullinen teoistaan - ja siten myös syypää rikkomuksiin Jumalan tahtoa vastaan.
Niin Ahas sanoi: en ano ja en tahdo Herraa kiusata.
Niin hän sanoi: kuulkaat siis te Davidin huone: vähäkö se teille on, että te ihmisiä vastoin teette, mutta myös teette minun Jumalaani vastoin?
Sentähden antaa itse Herra teille merkin: katso, neitsy siittää ja synnyttää pojan, sen nimi pitää kutsuttaman Immanuel.
Voita ja hunajaa hän syö, tietääksensä hyljätä pahaa ja valita hyvää.
Sillä ennenkuin poikainen oppii hylkäämään pahaa ja valitsemaan hyvää, pitää se maa, jotas kauhistut, kahdelta kuninkaalta hyljättämän.
Jes 7:12-16 Biblia 1776
Ihmisen luonnollinen oikeustaju sanoo myös, että rikos ja rangaistus on asetettava ihmisen vastuullisuuden mittoihin.
Oikeudessa tutkitaan, onko rikoksen tehnyt ollut mieleltään edesvastuullinen tekoonsa. Hyvinkin rankoista rikoksista, jopa murhasta, rangaistaessa tutkitaan rikkoneen henkinen tila. Jotkut todetaan vastuullisiksi ja tuomitaan vankeuteen, toiset laitetaan pakkohoitoon.
Eikö Jumala siis olisi oikeudenmukainen?
Kuinka Jumala voisi luoda ihmisen lapsia helvetin kekäleiksi - temmata heidät tästä elämästä ikuiseen kadotukseen ennenkuin he ovat mitään ehtineet tehdä, hyvää tai pahaa?
mistä tuollainen kauhea kuva helvettiin viattomia lapsia syöksevästä Isästä Jumalasta sitten tulee?
no järkihän sen sanoo - yks plus yks.
jos kerran on "perisynti" - vaikka sitä ei Raamatussa mainita tuolla sanalla - eli kaikki Adamin ja Evan lapset ovat esi-vanhempiensa tähden Jumalan edessä viallisia...
niin sitten myös keskoset ja vastasyntyneet ovat syntisiä, koska ovat Adamin lapsia.
jos ei hätäkaste ennätä apuun, niin huonosti kävi.
tällainen ajatus on looginen
kadottava perisynti - kaikki viattomat lapset jotka kastamattomina kuolevat joutuvat siis kadotukseen.
mikä kristillinen kirkko siis opettaa näin?
ei mikään.
Viattomien lasten autuus perustuu siihen, että Jumalan Poika on vuodattanut verensä Golgatalla sovittaen maailman synnin.
Järkeillään, että koska maailman synti on sovitettu, kaikki ihmiset on sovitettu. Näin jokainen viaton ihminen, joka ei itse ehdoin tahdoin ole rikkonut Jumalan pyhää tahtoa vastaan, on pelastettu.
Näin opettava löytää kyllä Raamatusta kohtia - esimerkiksi "Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin" Johanneksen evankeliumin alusta. Hän saattaa suorastaan vihastua, jos tähän sanotaan jotain vastaan. "Sinä vähennät Kristuksen työn arvoa" hän sanoo.
Koska muutenkaan ei ymmärretä järjellä "armovälineen" merkitystä, Golgatan pelastustyön katsotaan koskevan kaikkia viattomia ihmisiä maailmassa ilman, että tarvitaan jotain lähetystyötä tai hätäkastetta tai muuta menetelmää.
....
tämän palstan alussa on kuvaus viattomien lasten autuuden opista.
se on ilman muuta harhaoppi, joka on tuhonnut esikoisuudesta rakkauden lähetystyöhön. Herran Jeesuksen antamaa selkeää käskyä ei totella, ja tämä on tosi paha juttu...
Sana tänään
sunnuntaina, 03.10.2010
Mikkelinpäivä
Matt. 18:3
Jeesus sanoi:
"Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan."
Virsi 136:3
Näin olet lapsiasi
ennenkin varjellut
ja pahan tulinuolet
pois heistä torjunut.
Myös tänään turvakseni
suo joukko enkelten,
varjelus matkalleni
keskellä vaarojen.
minua hirvittää tässä erityisesti se, kuinka kerrot meidän Herrallemme miten tätä maailmaa on hallittava.
sanot Isälle Jumalalle kuinka Hänen tulee sinun oikeustajusi mukaan päättää lasten ja aikusiten iankaikkisesta kohtalosta.
sanoin , että minä en sellaisia päätöksiä Jumalan puolesta tee.
en viattomien enkä viallisten kohdalla.
joo... kuten edellä kirjoitin, joudun tämän asian selvittämään, mitä oma kirkkoni opettaa virallisesti.
rehellisyydestä puheenollen, ymmärtääkseni sinä kuulut edelleen myös tähän samaan kirkkoon, johon sinut vauvana kastettiin kristillisen kirkon tavan mukaan.
Oletko sitä mieltä, että minun pitäisi erota kirkosta ollakseni uskottava?
kirjoitit kompromisseista.
varmasti Suomen kansankirkossa on paljon kristittyjä, jotka ovat eri mieltä kirkon opetuksesta kohdassa tai toisessa ja etenkin kirkon käytännön ratkaisuista.
halusin vain kiinnittää huomiosi siihen, että mukana olemalla tunnustat tämän kirkon oppia, joka on ekumenisissa uskontunnustuksissa ja luterilaisissa Tunnustuskirjoissa ilmaistu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti