Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkäät hänen ennen minua vihanneen kuin teitä.
Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastais; mutta ette ole maailmasta, vaan minä valitsin teidät maailmasta, sentähden maailma vihaa teitä.
Muistakaat sitä sanaa, jonka minä teille sanoin: ei ole palvelia suurempi herraansa. Jos he minua vainosivat, niin he myös teitä vainoovat: jos he minun sanani kätkivät, niin he teidänkin sananne kätkevät.
Mutta kaikkia näitä tekevät he teille minun nimeni tähden; sillä ei he tunne sitä, joka minun lähetti.
Joh 15:18-21
Flagellum ruoska
Roomalainen ruoska, flagellum, saa nimensä verbistä nylkeä. Sillä lyöminen näet rikkoi ihon. Lyhyeen varteen kiinnitetyissä nahkahihnoissa oli teräviä metallin tai luunpaloja. Ankaran ruoskimisen jälkeen ihminen sattoi kuolla.
Uusi testamentti käyttää tätä teknistä latinan sanaa, flagellum, kuvatessaan Jeesuksen ruoskimista roomalaisten sotilaiden toimesta Praetoriumissa. Jälki oli sellainen, että maaherra Pilatus vei hänet näytille kansalle toivoen sääliä ecce homo "katso ihmistä!"
Jalkapuu
Muistamme ajan Suomen historiasta, kun syyllinen tuomittiin istumaan kirkonmäellä jalkapuussa kaiken kansan katseltavana. Kyseessä oli kahdesta paksusta puusta veistetty yksinkertainen laite, johon oli tehty jaloille reiät. Siinä sitten istuit naama häpeästä punaisena, kun väki tuli kirkkoon jumalanpalveluksen jälkeen ja sitten sieltä taas lähti.
Kidutusväline oli samanlainen kuin tuo jalkapuu. Mutta sen sijaan, että jalat olisivat nätisti koloissa vierekkäin, kidutuksen ankaruus määrättiin kuinka monta reikää jalat olivat toisistaan erillään ja kauanko siinä joutui näin tuskallisesti venytettynä istumaan.
Kampa
Tämä oli metallipiikein varustettu kampa, jota käytettiin arjessa esimerkiksi villan käsittelyssä ja viljan käsittelyssä. Uhri ripustettiin roikkumaan käsistään ja hänen kylkiään kammattiin yhä syvemmältä. Historiasta tiedämme, että uhri saattoi kuolla tähän käsittelyyn.
Merkittävä juutalainen rabbi Akiba (40 - 147 AD) kammattiin kuoliaaksi Tiberiaan kaupungissa keisari Hadrianuksen sotilaiden toimesta verisen Bar Kochban kapinan päättyessä.
Haavoittaminen
Uhrin jäseniä ja kehoa haavoitettiin terävällä aseella, tikarilla tai keihäänkärjellä.
Sakkeuksen marttyyrius
Eusebius kertoo, että maaherra Flavianuksen eteen tuotiin kuin lammas hurskas Sakkeus, joka oli Gadaran kaupungin diakoni. Hänelle oli annettu tämä kutsumanimi, sillä kuten kaimansa Uudessa testamentissa, Hän oli lyhyenläntä mies joka kaipasi nähdä Jeesuksen vielä enemmän kuin Jerikon tien Sakkeus.
Eusebius kuvaa sitten lyhyesti, miten edellä esiteltyjä kidutuksia käytettiin Kristusta iloisesti tunnustavan miehen pakottamiseksi uhraamaan keisarille. Vain kampaa ei käytetty.
"Kun hänet tuotiin tuomarin eteen, hän iloitsi Kristuksen tähden todistamisestaan. Puhuttuaan Jumalan sanat tuomarin edessä hänet lähetettiin kaikenlaisiin rankaiseviin kidutuksiin . Kun hänet oli ensin ruoskittu, häneen viillettiin pelottavia haavoja jonka jälkeen hänet heitettiin taas vankilaan. Siellä hänen jalkansa pakotettiin kokonaisen päivän ja yön ajaksi neljänsiin jalkapuun reikiin."Voimme toki yrittää kuvitella, milltaista on olla kokonainen vuorokausi näin jalkapuussa raajat venytettynä, iho hajalle ruoskittuna ja täynnä hoitamattomia haavoja.
Eusebius
Olisi se lohdutonta, ellei Herra Jeesus olisi siinä läsnä Sakkeuksen luona kanssakärsijänä ja ikuisen elämän toivon antajana!
Eusebius ei kerro erikseen Sakkeuksen kuolemasta, mutta voimme olettaa hänen menehtyneen vankilassa kiduttajien aiheuttamiin vammoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti