Perkeleen johtamille ihmisille on ominaista "ette voi minulle mitään, häh häh hää" ilmapiiri. Rauhallinen kaiken arvostelun yläpuolella oleminen ja täydellinen jumalanpelon puute - "kostaako Jumala?" Tämä tuntomerkki kuvaa Urbanuksen käytöstä, jossa yhden tunnin aikana tapahtui näin.
Käännän tähän suoraan Eusebiuksen kertoman
... ja hänen nimensä oli Dominus, joka oli hyvin tunnettu todistaja. Tämä mies oli kärsinyt kidutusta kuparikaivoksilla ja tunnustajan kestävyytensä tähden hänet tuomittiin poltettavaksi kuoliaaksi.
Sama tuomari (Urbanus), joka oli pahuudessaan niin etevä (sillä ei ole soveliasta kutsua viisaaksi niitä, jotka kerskuvat itsestään pahuutensa katkeruudessa) oli käsitellyt tämän marttyyrin kohtalon, kiinnitti huomionsa kolmeen hienorakenteiseen komeaan mieheen, ylistettäviä rohkeudessaan palvella Jumalaa. Huvittaakseen itseään hän lähetti heidät gladiaattorikouluun (ludus).
Näiden jälkeen hän lähetti arvokkaan jumalisen vanhan miehen villipetojen raadeltavaksi.
Vanhan miehen luota hän siirtyi toisten miesten luo ja määräsi heidät kastroitaviksi eunukeiksi.
Jättäen heidät hän siirtyi niiden luo, jotka auttoivat Sylvanusta, jonka vuoro Jumalan martyyrina oli pian tuleva, ja tuomitsi heidät Punonin kaivoksiin.
Toisia siellä olevia hän antoi kiduttaa.
Hänen raivonsa ei kohdistunut vain miehiin, vaan hän uhkasi myös naisia ja lähetti neitsyitä huoripukkien raiskattaviksi.
Toisia hän lähetti vankeuteen.
Kaiken tämän edellä kerrotun tämä korskea tuomari teki yhden tunnin aikana.
Eusebius
Saatanallinen vapaus tehdä Jumalan lapsille aivan mitä lystää - ja lystäsihän maaherra Urbanus.
Voimme taas kysyä, miksi? Herra varjele, että tämmöistä tapahtuisi Jumalan lapsille.
Eikö Kristus Kaikkivaltias olisi voinut estää omiensa raatelun, raiskaamisen porttoloissa ja kiduttamisen kaivosten kuumassa pölyssä? Kykeneekö Hän oikeasti auttamaan pahan kynsistä, missä on käärmeen pään murskaaja ja voittaja?
Kärsivällisyyttä, jatkossa käy kyllä ilmi, mitä tälle väärälle tuomarille tapahtui. Itse hän ei sitä voimansa tunnossa aavistanut ja toimi lohikäärmeen kätyrinä sydämensä halusta, katkeraa vihaa täynnä ihmisiä kohtaan, jotka eivät olleet mihinkään rikokseen syyllistyneet.
Barabbas
Edelliseen liittyen Eusebius kertookin aikaisemmin marttyyri Agapiuksesta, joka raahattiin Kesarean stadionille murhaajan kanssa kärsimään saman tuomion.
Piispa vertaa tapahtumaa Jeesuksen kärsimykseen, sillä maaherra Urbanus päättikin armahtaa murhamiehen ja päästää tämän vapaaksi ja rangaista vain Agapiusta. Ei nyt aivan Barabbas mutta samantapainen ilmiö - viatonta rangaistiin, syyllinen päästettiin vapaaksi.
Että sellainen tuomari tämä maaherra Urbanus isäntänsä keisari Maximinus Daian luotettu palvelija. Vai oliko?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti